zondag 28 juli 2013

Zaterdag 27-07-2013
Het lag in mijn bedoeling om de Haringvlietbrug om elf uur te passeren, maar tussen tien en half elf zag ik in de verte een vreemde lucht die al snel dichterbij kwam. Even later begon het ontzetten hard te regenen en te waaien. De regendruppels woeien bijna horizontaal over het wateroppervlak en kletterden hard op het dek. Ook ging dit gepaard met onweer hoewel dat niet zo heftig was. Maar de wind was wel erg krachtig en draaide in korte tijd heen en weer. Ik had de instrumenten aangezet om naar de windsnelheid te kijken, er zaten windstoten bij van 33 knopen, een dikke 7 Bft. Het zicht was zo slecht door die regen dat ik de ingang naar de sluis niet meer kon zien. Ik had nog nooit met zo’n harde wind geankerd, ik hoopte maar dat het anker mijn boot op zijn plaats zou houden. Als dat niet zo zou zijn dan had ik mijn zeilpak al klaar liggen en de sleutels zaten al in het contact om snel de motor te starten en het anker te ontlasten. Gelukkig was dat niet nodig, het anker hield het goed. Dat kon niet gezegd worden van een motorboot die een eindje achter mij lag en die begon weg te drijven, zijn anker begon te krabben. Hij dreef in de richting van een andere boot die aan een gele boei lag afgemeerd. Gelukkig zag de bemanning het op tijd en hebben ze de motor gestart, het anker opgehaald en zijn ze langzaam naar de rand van de kom gevaren. Ook een ander zeilbootje die voor anker lag, bleef niet op zijn plaats, maar die hebben het anker niet opgehaald, zij zijn langzaam naar het midden van de kom geschoven, daar was gelukkig ruimte genoeg.
Na ruim een half uur was het voorbij en ik heb om half twaalf het anker opgehaald. De wind was weer sterk afgenomen tot een windkrachtje 2. Het regende nog wel maar dat was niet zo erg. Ik ben langzaam naar de Haringvlietbrug gevaren en die werd om twaalf uur bediend. Ik heb de zeilen niet meer gehesen en was tegen één uur in mijn thuishaven. Onderweg had ik al naar huis gebeld en ’s middags kwamen Tonny en Debby mij ophalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten