donderdag 18 juli 2013

Maandag 15-07-2013
Van Brighton ben ik vandaag naar de Sovereign Harbour van Eastbourne gegaan. Ongeveer 20 mijl varen. Een paar uur voor laag water vertrokken want de kans was reëel dat de geul bij de haven van Brighton een beetje was dichtgeslibd waardoor er met laag water misschien een probleem zou kunnen ontstaan. Het gevolg hiervan was helaas dat het grootste deel van de tocht tegen de stroom in was, gelukkig stroomt het hier niet zo hard.
Direct na het verlaten van de haven heb ik de zeilen gehesen bij een mooi windje van ongeveer 10 knopen (windkracht 3). Helaas na een paar minuten zakte de wind helemaal terug naar 1 á 2 knopen, de motor was nog niet eens uitgezet, dus die kon blijven draaien. Maar na 3 kwartier kwam er toch weer wat wind en kon ik gaan zeilen. Het was wel erg variabel, de ene keer zeilde het lekker, het volgende moment was het weer bijna niets, maar ik ben blijven zeilen. Gelukkig na een uurtje bleef de wind constant kracht 3, eerst oostnoordoost waardoor ik heerlijk langs de kust kon zeilen, maar later zuidzuidoost zodat ik een paar slagen moest maken om voorbij de kaap Beachy Head te komen. Ik dacht als ik die gepasseerd ben, moest ik zodanig van koers veranderen dat het bezeild zou zijn naar Eastbourne, maar helaas viel toen de wind weer helemaal weg. De motor was weer aan de beurt en de zeilen konden weer naar beneden.
Terwijl ik met een kalm gangetje verder voer, hoorde ik plotseling wat geplons en gespetter. Ik keek achterom en zag nog net een vin boven het water die naar beneden ging. Een paar seconden later schoot er een enorme dolfijnachtige vis naar boven. Hij kwam helemaal boven het water uit en viel met een plons er weer in. Wat het precies was, weet ik niet, maar het was veel groter dan een bruinvis of een tuimelaar die we wel eens gezien hebben. Een fantastisch schouwspel! Ik heb snel mijn fototoestel gepakt voor het geval hij zich nog een keer zou vertonen maar dat was helaas niet het geval.
De zeilers van de Contest waren ook naar Eastbourne gezeild en hebben ’s avonds bij mij aan boord nog een wijntje gedronken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten