zondag 28 juli 2013

Vrijdag 26-07-2013
De stroming op de Oosterschelde ging pas in de middag de goede kant op, namelijk richting de Krammer sluizen. Vandaar dat ik pas rond het middaguur wilde vertrekken. Om een uur of elf kwam er een donkere lucht opzetten en even later begon het flink te regenen en te onweren. Mijn buren hadden rond die tijd eigenlijk willen vertrekken maar hebben toch maar even gewacht zodat wij tegelijkertijd om half één weg gingen. Direct na het passeren van de Zeelandbrug de zeilen gehesen en met een windkrachtje 3 heerlijk in oostelijke richting gezeild. In de buurt van Stavenisse buigt de Oosterschelde in noordoostelijk richting en moest ik tegen de wind in kruisen die bovendien sterk was afgenomen. Dat schoot dus niet erg op maar ik ben wel zo lang mogelijk blijven zeilen.
Ondertussen had ik besloten om door te gaan naar de Volkeraksluis, daar zou ik dan vrij laat zijn maar dat vond ik juist gunstig want overdag in het hoogseizoen is het daar behoorlijk druk. Maar eerst moest ik door de Krammer beroepsvaartsluis, die zag ik net voor mijn neus dicht gaan, dat betekende helaas een hele tijd wachten. Pas anderhalf uur later was ik er door heen. Richting de Volkeraksluis was de wind helemaal ingezakt dus de motor mocht zijn werk weer doen. Zoals ik al vermoedde was het daar helemaal niet druk meer, ik lag om ongeveer half acht met nog 2 andere boten in de sluis. Bij de steiger waar je mag overnachten was het te druk om aan te leggen, ik ben daarom doorgevaren naar de kom net voorbij de sluis waar enkele gele boeien liggen waar je aan kan liggen maar die waren allemaal bezet. Toen heb ik daar maar het anker laten zakken. Nadat ik goed op mijn plek lag en de boel aan boord had opgeruimd heb ik een snelle warme maaltijd gemaakt. Dat was uiteraard erg laat maar dat had ik van te voren ingecalculeerd. ’s Avonds nog even een tijdje buiten gezeten om te genieten van een rustige omgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten