woensdag 24 juli 2013

Dinsdag 23-07-2013
Om 08:40 uur was het bij Blankenberge laag water en dan is de toegangsgeul naar de haven nogal ondiep, zeker met springtij en dat was het bijna. Gelukkig hoefde ik vanwege het tij pas om een uur of half twaalf weg dus toen stond er meer dan genoeg water onder de kiel. Het was wederom een erg warme dag maar op zee stond een lekker verkoelend briesje, Helaas wel recht van voren. In het eerste uurtje had ik ook nog stroom tegen, daarom heb ik de zeilen niet gehesen en heb ik alleen de motor gebruikt. Een eindje voorbij Zeebrugge begon de wind een beetje naar het noordnoordoosten te draaien, ik heb toen de genua uitgerold en met een kalm gangetje van zo’n 4 knoop door het water ging ik vanwege de stroom toch nog meer dan 6 knopen over de grond. Heerlijk rustig zeilen! De temperatuur was nog zodanig dat ik in zwembroek in de kuip kon zitten. De wind ging op een gegeven moment zelfs naar noord, dus dat was nog beter bezeild. Naarmate ik dichter bij Vlissingen kwam, nam de stroom in sterkte toe, ik ging meer dan 9 knopen over de grond. Dus ik was in no-time tegenover de Koopmanshaven van Vlissingen, daar moest ik de vaargeul van de Westerschelde haaks oversteken maar door de sterke stroom werd dat ik vanzelf naar de ingang van de volgende havenmond weggezet, precies waar ik wezen moest. Je moet dus op tijd beginnen met oversteken anders kom je niet goed uit. In die voorhaven heb ik alle stootwillen opgehangen en de lijnen klaargelegd en ben naar het sluisje gevaren waar ik direct in kon. Dit is altijd een lastig sluisje met balken aan de zijkanten die op het water drijven. Bovendien kwam er net een veerboot van Breskens binnen in de voorhaven die enorme golven in het sluisje veroorzaakte. Niet erg leuk! Na het schutten ben ik doorgevaren naar Middelburg. Door het kanaal door Walcheren waarbij je een vijftal bruggen moet passeren. Helaas ging dat niet erg vlot, bij een paar bruggen moest ik wel een half uur wachten. Uiteindelijk was ik om half zes in Middelburg. Drie kwartier later werd het bruggetje bediend waardoor ik naar de kade kon varen en afmeren voor de nacht. Daarna eten gekookt, afgewassen en vervolgens een lekkere douche genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten