maandag 6 juli 2015

Zondag 05-07-2015
Eekhoorntje in het park Nothe
Een aantal dagen helaas geen goede internetverbinding gehad dus nu pas een update.
We zijn 4 dagen in Weymouth gebleven, enerzijds vanwege een verkeerde windrichting, anderzijds om daar wat wandelingen te maken.
Het strand was daar steeds druk bezet en de boulevard er langs heel levendig. Donderdag zijn we naar een mooi park gegaan met een fort aan de zeekant. In het park liepen de eekhoorntjes letterlijk vlak voor je voeten, bedelend om gevoerd te worden. Ook hebben we die dag een internetcafé bezocht om een terugvlucht voor Tonny te boeken.
Park Nothe in Weymouth
Vrijdag werd er een oostelijke wind verwacht. Tonny is om half tien van boord gegaan om naar het station te lopen waar ze op de trein is gestapt naar Southampton vanwaar ze met het vliegtuig naar Amsterdam is gegaan. Ik ben om kwart voor tien uit Weymouth vertrokken om naar Dartmouth te gaan, eerst een eindje aan de wind en vervolgens halve wind naar Portland Bill, een beruchte kaap vanwege heel turbulent water als je daar op het verkeerde moment bent. Ik was daar ongeveer met de kentering van het tij en ging een paar honderd meter langs die punt en dat was heel goed te doen, eigenlijk heel rustig. Daarna zou ik de wind pal van achteren krijgen, omdat dat geen fijne koers is, ben ik eerst met de wind, die ondertussen kracht 5 is geworden, schuin van achteren verder de zee op gegaan. Na enkele uren hoorde ik plotseling  wat vreemd geluid in het water en zag tot mijn grote vreugde een dolfijn met mij meezwemmen. En even later nog eentje! Ze zijn zeker 10 minuten met mij mee gezwommen, van de ene kant naar de andere kant van de boot, soms onder de boeg van de boot door. Dan weer een metertje onder water, dan weer boven water uitkomend. Een fantastische onderbreking van deze tocht.
Kingswear tegenover Dartmouth



De ingang van de rivier de Dart
Na een aantal uren werd het tijd om van koers te veranderen richting Dartmouth. Ik had bedacht om heel gecontroleerd te gijpen, met het grootzeil ging het goed maar helaas met de genua ging er iets mis (er bleef ergens een lijn klem zitten) waardoor de boot weer terugviel over stuurboord. Met heel veel moeite kon ik de klem gelopen lijn weer los krijgen en daarna gelukkig de actie verder goed uitvoeren. De wind was nog iets toegenomen, een dikke kracht 5, af en toe 6. Dat betekende dikke golven schuin van achteren waardoor de boot lastig op een rechte koers was te houden. Aangekomen bij de monding van de rivier de Dart, heb ik de genua weggedraaid en ben met het grootzeil en de motor de rivier opgevaren Daar was het water lekker rustig en heb ik het grootzeil laten zakken. Bij de passantensteigers midden in de rivier was plaats genoeg dus daar heb ik aangelegd. Jammer genoeg lag ik wel met de achterkant in de wind dus veel geklots van water. De volgende dag heb ik een ander plekje aan dezelfde steiger gekozen met de punt in de wind, dat lag een stuk aangenamer.

Relaxed uitzicht op de  Dart
Vandaag ben ik even met de dinghy naar de kant gevaren om een leeg gaspotje te ruilen voor een volle. Dat was kassa, omgerekend ongeveer 42 euro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten