vrijdag 31 juli 2015

Vrijdag 31 juli 2015
Gisterochtend opgestaan met regen en een grauwe lucht. De wind was echter wel een stuk rustiger dan de voorgaande dagen. Dus langzamerhand de voorbereidingen getroffen om tegen de middag te vertrekken. Gelukkig regende het tegen die tijd niet meer. Om half twaalf de trossen los en direct na de haven het grootzeil gehesen, daar zat nog een rif in en die heb ik laten zitten want de verwachting was dat de wind weer wat zou aantrekken. In het begin was er te weinig wind om te zeilen dus de motor bleef aan. Het viel mij wel op dat ik al een flinke stroom mee had terwijl ik verwacht had het eerst uur stroom min of meer tegen zou hebben. Na een half uurtje trok de wind wat aan en besloot ik de genua uit te rollen en het grootzeil te laten vieren want ik had erg ruime wind. De motor kon weer uit!
Achter mij was een ontzettend donkere lucht maar al gauw bleek dat die landinwaarts trok. Richting Zeebrugge kon ik steeds meer van een sterke stroom profiteren, voor de havenhoofden van deze zeehaven vloog ik met 10 tot 10,5 knopen langs zonder last te hebben van zeeschepen die in of uit moesten varen. Eén groot zeeschip zette wel koers naar Zeebrugge maar daar zeilde ik ruim voorlangs.
Op de Westerschelde had ik NW-wind en dat ging als een speer! Links van mij ontstond wel weer een heel donkere lucht die ik nauwlettend in de gaten hield. Daar zat volgens mij veel regen in, maar volgens de verwachtingen zouden die dag de windstoten beperkt blijven tot 5 Bft. Plotseling om ongeveer kwart over twee klapperden beide zeilen wild heen en weer. Wat gebeurt er?, dacht ik. Een blik op de windmeter leerde mij dat de wind van het ene op het andere moment ongeveer 100 graden was gedraaid, echt in 1 of 2 seconden! Ik trok de giek direct strak aan want die stond als een dolle heen en weer te zwiepen en vervolgens heb ik de genua helemaal weggedraaid. Daarna de motor gestart want ik had geen zin om de laatste drie kwartier nog te gaan kruisen.
Even daarna kwamen er bijna ontelbare zeilboten vanaf de Westerschelde die richting België gingen. Ik heb er nog nooit zo veel bij elkaar gezien op een zeearm.
In de monding tussen Vlissingen en Breskens was de wind weer een stuk rustiger en bijna Noord. Het water was daar ook erg kalm en daar heb ik het grootzeil laten zakken. Wat mij hier weer opviel, was dat de stroom tegen mijn verwachting in, al begon tegen te staan (Later heb ik in de almanak gezien dat de hoogwatertabel van Hoek van Holland uitging van UTC + 1, terwijl bij alle Engelse havens uitgegaan wordt van UTC, vandaar dat ik mij een uur had misgerekend, maar gelukkig nog net op tijd was). Ondertussen regende het wel een beetje waardoor het zicht wat beperkt was. Ik zag op de plotter een AIS-signaal van een zeeschip dat ik zelf nog niet kon zien, maar met behulp van de AIS kon ik zien dat ik daar ruim achter langs zou gaan. Bij het sluisje gekomen, kon ik direct naar binnen varen en nadat er nog een jachtje in de sluis lag, werden we geschut. Hierna ben ik naar de wsv De Schelde gevaren om daar te overnachten.
Vandaag ben ik hier gebleven, binnen in de boot wat schoongemaakt, de huik laten drogen en boodschappen gedaan. In de tweede helft van de middag ben ik op het fietsje langs de Westerschelde naar het centrum gefietst en daar op het terras bij de Koopmanshaven van het uitzicht genoten met een biertje en een portie bitterballen. Daarna nog even op het plein achter de haven gegaan waar men bezig was met ringsteken op galopperende paarden, het bleek een wedstrijd tussen deelnemers uit verschillende Zeeuwse plaatsen en het ging kennelijk om een soort kampioenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten