zondag 3 juni 2018

Zondag 03-06-2018
Evenals gisteren was het weer een prachtige zonnige dag. Na het ontbijt lekker gedouched in het fantastisch mooie nieuwe douche- en toiletgebouw van de Royal Clarence Marina. Vanwege de stroming hoefde ik pas om 13:00 uur te vertrekken. Vlakbij de haven heb ik het grootzeil gehesen en met de motor erbij naar de smalle doorgang van Gosport/Portsmouth naar de Solent waar het een drukte van jewelste was (mooie zondagmiddag waarop iedereen het water op wilde). Direct daarna kon de genua uitgerold worden en zeilde ik met halve wind een heerlijke 7 1/2 knoop.
Een half uur later moest de koers iets bijgesteld worden naar meer voor de wind zodat de snelheid terug liep maar wat maakte dat uit, ik hoefde niet zo ver en had de hele middag de tijd. Op een gegeven moment ging het wel erg pal voor de wind zodat het voorzeil geen effect meer had, die heb ik dan maar ingerold en alleen met het grootzeil verder gevaren. Dat ging niet zo hard maar ik kreeg ondertussen wel de stroom mee zodat ik lekker rustig vooruit ging. Vlakbij Cowes op het eiland Wight werd de wind nog minder (slechts een knoop of 6) maar de stroom werd steeds sterker dus lekker voortsukkelen.
Een half uurtje later draaide de wind en kreeg ik hem zelfs tegen. Gelukkig werd het wel een beetje meer dus ik kon de genua weer uitrollen en weer heerlijk zeilen, weliswaar met tegenwind, maar veel stroom mee. Met een paar lange slagen zeilde ik naar de ingang naar Lymington. De laatste slag moest ik zelfs ruimer gaan varen om niet voorbij de ingang gezet te worden door de stroom. Daarbij bereikte ik weer een snelheid van meer dan 8 knopen! Bij de ingang moest ik even wachten op twee ferries, eentje die naar het stadje ging en eentje die er juist vandaan kwam. Daarna de zeilen geborgen en ook naar binnen gevaren helemaal tot aan het centrum. Daar ben ik naast een andere boot afgemeerd. Net toen ik dat gedaan had, kwam er een plekje vrij aan de steiger en ben ik even verkast. Hier blijf ik twee dagen liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten