zaterdag 2 juni 2018

Vrijdag 01-06-2018
De bestemming van vandaag was Gosport, een plaatsje tegenover Portsmouth. Echts toen ik wakker werd, zat het (weer) potdicht van de mist. Toch verlieten er wel enkele jachten de haven, zo ook ons nieuw Dehlerclub lid. Ik wilde het eerst nog even aankijken en toen om half elf het zicht toch een beetje beter werd, besloot ik ook te gaan. Om elf uur gingen de trossen los en verliet ik de haven. Daar buiten was het mistig maar ik kon wel ongeveer een halve mijl om me heen kijken. Er was ook wel wat wind maar dat was nog niet veel en ook een beetje recht tegen me in. Ik heb daarom het grootzeil gehesen en de motor het meeste werk laten doen. Zo ging het een paar uur door totdat ik in de buurt kwam van een nauwe doorgang tussen ondiepe gedeeltes, de Boulder Street. Daar begon de wind aan te trekken tot 14 á 16 knopen (een stevige windkracht 4) en even later 17 á 18 knopen (windkracht 5). Omdat de stroom ondertussen mee was gaan lopen, was het wind tegen stroom en dat gaf vervelende, korte golven. Maar het werd nog gekker, vlak voor en in Boulder Street trok de wind aan tot 20 á 22 knopen (een dikke windkracht 5, bijna 6) en in die omstandigheden gaf dat heel lastige golven waar ik de boot niet vloeiend over heen kon sturen zodat ze na een golf met een enorme klap op het water terecht kwam. Dat was niet leuk meer. De plotter viel ook nog eens uit na elke klap op de golven, zodat ik heen en weer liep van het stuurwiel naar de plotter (om deze weer aan te zetten) en terug. In zo'n situatie wil ik liever niet meer terug komen.
Een half uurtje later nam de wind wat af, waren de golven wat minder heftig en moest ik iets van koers veranderen zodat de wind gunstiger in viel. Toen heb ik de klein deel van de genua uitgerold en kon ik echt zeilen zonder hulp van de motor. Het water werd zelfs steeds rustiger (relatief gezien) zodat ik steeds iets meer van de genua uitrolde en eigenlijk heel erg lekker ging zeilen met een bootsnelheid van 8 1/2 knoop ! Nabij het eerst fort aan de oostkant van de Solent was de wind nog minder geworden en ging ik ook meer voor de wind varen richting de ingang naar Portsmouth / Gosport. Om 18:00 uur was ik afgemeerd in de Royal Clarence Marina, meestal de eerste haven die ik aandoe als ik naar de Solent ga. Daar werd ik al gauw begroet door de nieuwe kennissen bij wie ik uitgenodigd werd voor een drankje bij hen aan boord. Even later zijn we met z'n drieën in een pub gaan eten en daarna bij mij aan boord nog even een afzakkertje genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten