woensdag 27 juni 2018

Donderdag 21-06-2018
Bootje op de kiel voor reparatie
Gisteren zijn we in Gosport gebleven en hebben we een wasdag gehouden, dat moet tenslotte ook een keer gebeuren. Vanochtend ben ik om half acht vertrokken (Tonny is met de bus gegaan want er werd een stevige wind verwacht). Na het grootzeil te hebben gehesen in het binnenwater van Portsmouth Harbour, ben ik via het zogenoemde Small Boat Channel naar de Solent gevaren. Daar het voorzeil uitgerold en direct kreeg ik al een flinke windvlaag te pakken die de boot sterk deed overhellen. Het hele eerste deel van de tocht (ongeveer een uur durend) was de wind inderdaad erg stevig. Als snel na die eerste windvlaag heb ik het voorzeil gedeeltelijk weer ingerold zodat de boot wat stabieler in het water lag (hoewel er nog steeds door vlagen flink gecorrigeerd moet worden. Toen ik Cowes naderde, zag ik vanuit de richting van Southampton een ontzettend groot containerschip komen varen.
Vlakbij Cowes maken die grote schepen altijd een scherpe bocht om een zandbank heen en voer daarna recht op mij af (gelukkig nog wel op een grote afstand). Ik had echter niet direct in de gaten waar precies de vaargeul was waar hij doorheen moest, maar na enkele minuten had ik dat ook door en moest een beetje oploeven om het schip op veilige afstand te passeren. Nadat ik een eindje voorbij Cowes was, nam de wind iets af en werd het water wat rustiger, bovendien moest ik iets van koers veranderen waardoor de wind wat ruimer inviel. Dat was een stuk relaxter varen! Vlak voor de toegang naar Lymington heb ik het voorzeil ingerold en het grootzeil laten zakken en ben naar binnen gevaren naar de Town Quay waar wij altijd aanleggen in Lymington. Daar moest ik als derde naast een ander schip afmeren die echter een paar uur later wilde vertrekken zodat ik even los moest en naast een Noorse boot kon aanleggen. Even later kwam Tonny aanlopen, zij deed er langer over dan ik omdat ze bij een overstap echt lang moest wachten.
Bezoekje aan Hurst Castle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten