woensdag 27 juni 2018

Vrijdag 22-06-2018
Vandaag stond er een langere tocht op het programma, van Lymington naar Weymouth (verder in westelijke richting), ongeveer 42 mijl. Vanwege de stroming wilde ik om 7:00 uur vertrekken, want bij het verlaten van de Solent vaar je door een smal stuk waar het erg hard stroomt, daar wil je niet tegenin varen. Buiten Lymington heb ik de zeilen gehesen maar er was helaas weinig wind zodat ik de motor wel liet meedraaien. Ondanks de weinige toeren van de motor maar dankzij de sterke stroom, ging ik tussen de 8 1/2 en 9 knoop vooruit. Na een uurtje kwam er gelukkig wat meer wind en kon de motor uit en kon ik lekker zeilen in de richting van Anvil Point en St. Albans Head, een kaap waar de diepte heel erg varieert waardoor er vaak een heel rommelige zee met korte steile golven ontstaat die gevaarlijk kan zijn bij aanlandige wind. Dat was nu niet het geval dus kon ik er vlak langs varen. Het water was daar wel een beetje hobbelig maar dat stelde niet zo veel voor.
Na die kaap is er een gebied waar vaak schietoefeningen gehouden worden. Ik heb daarom op het aangewezen marifoonkanaal gevraagd of het vandaag ook het geval was, maar dat was niet zo dus scheelde me dat een eind omvaren en kon ik in één rechte lijn naar Weymouth varen. De wind was ondertussen wel weer afgenomen dus heb ik de zeilen geborgen en de motor deed weer het werk. Ik heb nog wel even weer de genua uitgerold toen er weer wat wind kwam. Vlakbij de ingang van de haven deze uiteraard weer ingerold en de havenmeester opgeroepen via de marifoon. Na hem verteld te hebben wat de lengte van mijn boot is, kreeg ik een plek aangewezen aan een steiger waar hij kwam aanlopen om een lijn van mij aan te pakken. Heel goede service!
Tonny kwam ook net over de kade aangelopen, zij was deze keer ook weer met openbaar vervoer gegaan. Morgen blijven we hier en daarna zien we wel weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten