maandag 18 juni 2018

Maandag 18-06-2018
De wind blijft maar in de westhoek zitten zodat we besloten hebben vandaag naar Gosport (Portsmouth) te gaan. Na eerst het BB-motortje van de rubberboot af gehaald te hebben en achter op de boot gezet, zijn we om 10:15 uur vertrokken en om 10:30 hadden we het grootzeil gehesen. Omdat we bijna pal voor de wind voeren, hebben we voorlopig alleen dit zeil gebruikt en met de stroom mee gingen we nog ongeveer 7 knopen. Na korte tijd leek de wind iets gunstiger in te vallen en hebben we de genua uitgerold. Dat scheelde direct in snelheid dat opliep tot meer dan 9 knopen. Het was op deze manier niet goed te doen om in één recht lijn naar de plaats van bestemming te varen, dus we zijn voor de wind afgekruist met als gevolg dat we een paar keer moesten gijpen. Maar met de wind schuin van achteren (bakstagwind) liepen we wel lekker snel (een enkele keer boven de 10 knopen).
Vlak voor de smalle ingang naar Gosport hebben we het voorzeil weggerold en gingen we alleen met het grootzeil verder. Achter ons langs en voor ons voeren de ferries en de hovercraft maar dat is daar heel gewoon en hadden we geen last van. Pas vlak bij de haven van bestemming hebben we de motor gestart en het grootzeil laten zakken en zijn we om 13:00 uur afgemeerd op dezelfde plek waar ik 2 weken geleden ook gelegen heb.
We hebben daarna wat boodschappen gedaan en het bijbootje schoon gemaakt en op het voordek gehesen, want die hebben we de komende dagen waarschijnlijk toch n iet meer nodig. We hebben de dag afgesloten met een maaltijd in een pub, de Castle Tavern.
Morgen gaan we met de trein naar Londen voor een bezoekje aan die stad.