zaterdag 30 juni 2018

Donderdag 28-06-2018
Woensdag was een wasdag en heb ik de blog weer even bijgewerkt. Vanmorgen heb ik Tonny met de bijboot naar de wal gebracht waar ze om 07.55 uur op de bus is gestapt en de terugreis naar huis is begonnen. Ik heb nog even boodschappen gedaan en een internet verbinding gezocht om naar de windverwachting te kijken. De conclusie was dat ik wel weg kon gaan. Mijn bedoeling was om naar het plaatsje Fowey te gaan, ik moest dan tegen 11:00 uur vertrekken i.v.m. met de stroming.
  
Jennycliff Bay bij Plymouth
Net buiten de monding van de rivier de Dart heb ik de zeilen gehesen. De wind was 3 tot 4 Bft die ik min of meer van opzij had. Dat viel dus best mee maar de golven die waren nogal erg vervelend. Overigens werkte het log niet dus ik kon niet zien war de snelheid door het water was (de bootsnelheid), maar uiteraard wel de SOG (speed over ground) dankzij de GPS. Op de kaart heb ik even nagemeten en gezien dat ik ongeveer 39 mijl heb afgelegd.
Na ruim een uur moest ik van koers veranderen waardoor ik over bakboord boeg ging varen en de wind kwam toen een stuk gunstiger in. Daardoor liep de snelheid lekker op, meer dan anderhalf uur was het steeds rond de 9 knopen met uitschieters naar de 10! Toen ik in de buurt van Plymouth kwam, zakte de wind helaas helemaal in en moest ik beslissen wat te doen: nog 4 uur motorren of bij Plymouth naar binnen. Na veel getwijfel heb ik voor het laatste gekozen en ben naar een baai gevaren waar ik het anker heb laten zakken.


Jennycliff Bay bij Plymouth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten