donderdag 9 juni 2011

Dinsdag 07-06-2011
De verwachte wind vandaag was SW 4. Dat betekende tegenwind, maar als ik vandaag niet verder zou gaan, dan zou ik een paar dagen in Brighton verwaaid blijven liggen gezien de verdere verwachtingen. En SW 4 is zo erg niet. Om in Boulder Street, de smalle doorgang tussen 2 ondieptes, de stroom mee te hebben, moest ik daar pas na half vijf ’s middags zijn. Dat betekende de eerste 4 รก 5 uur stroom tegen. Daarom ging ik pas om 11:00 uur weg. In de havenkom heb ik het grootzeil gehesen met 1 rif er in. Het werd motorzeilen tegen de wind in. Ondanks slechts 12 tot 14 knopen wind waren de golven niet erg lekker. En dat werd steeds erger. De boot klapte na een golf met een dreun weer op het water. Om dat te vermijden ging ik schuin tegen de golven in varen, maar dan week ik wel van mijn koers af. Dus na een uurtje schuin over de andere boeg, zo kruisend verder. Ondertussen nam de wind toe, eerst 5 Bft en later 6 Bft. De golven werden steeds lastiger. Diverse keren kreeg ik veel stuivend zeewater over de boot en mijzelf heen. Vlak voor en in de nauwe passage van Boulder Street nam de wind weliswaar iets af tot 5 Bft maar de golven werden steeds heviger en grilliger. Af en toe brak een onverwachte golf tegen de boot en kwam er een grote hoeveelheid water over het dek en in de kuip spoelen. Vlak na de doorgang werd het helemaal heftig. Een paar enorme golven sloegen over de boot, dat waren gewoon massieve hoeveelheden water. Mijn nieuwe zeilpak was van boven tot onder overspoeld met zout water. Die bleek gelukkig goed waterdicht te zijn en in combinatie met de gore-tex laarzen bleef ik daar helemaal droog in. Behalve dan mijn handen en gezicht. Het zout zat op mijn zonnebril en zelfs in mijn oren. Na deze grote golven stond er 30 tot 40 cm water in de kuip bij de stuurstand, de loospijpjes hadden het er maar druk mee.
Verder naar het eiland White was het nog steeds een ruig tochtje. Eenmaal in de luwte van het eiland stond er uiteraard nog steeds veel wind maar de golven waren daar wat minder heftig. Vlak voor de stad Cowes is een baai die met SW-wind helemaal beschut ligt. Daar ben ik naar toe gevaren en heb het zeil laten zakken. Nog even een klein stukje verder varen en afgemeerd in Shepards Wharf Marina. Na schoon schip gemaakt te hebben, heb ik macaroni gekookt met een beetje saus van gisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten