maandag 28 juni 2010

Een tijdje geen internetverbinding gehad, maar hier weer een update.

Woensdag zijn we met de rubberboot een 3-tal mijlen de rivier de Dart op geroeid (met opkomend water, dus stroom mee) naar het kleine plaatsje Dittisham waar we bij de in deze streek beroemde pub Ferry Boat Inn iets gedronken hebben. Prachtig uitzicht op een mooie baai waar diverse boten aan zogenaamde visitors-moorings (boeien) lagen. Op het moment van kentering zijn we weer teruggevaren (dus weer met de stroom mee). Nu hadden we wind tegen dus de buitenboordmotor maar even gestart. Vanwege de tegenwind kwam er wel behoorlijk wat spatwater over de boeg. Enige honderden meters voordat we weer bij onze boot waren, stopt het motortje plotseling, benzine op! Dus het laatste stukje weer even geroeid.
Donderdagochtend is Tonny op de bus gestapt om daarna nog een eindje met een trein naar het vliegveld van Exeter te gaan en vervolgens naar Amsterdam te vliegen. Ik ben direct verder gevaren naar Fowey, alweer een schitterend plaatsje aan de rivier de Fowey. Ook hier weer aan een steiger in de rivier. ’s Avonds met de watertaxi naar de wal gegaan en een pub opgezocht om naar de voetbalwedstrijd Nederland-Kameroen te kijken (alweer gewonnen). Toen ik bij de boot terugkwam, werd ik door de buren (waarvan de schipper een Australiër was) gevraagd om een whisky te komen drinken, dat kon ik uit beleefdheid natuurlijk niet afslaan. Het bleek dat er ook nog een paar mannen van een andere boot waren uitgenodigd. Deze laatste 2 kwamen uit Helford en vertelden dat ik daar ook aan een visitors-mooring kan liggen om te overnachten. Dat is ongeveer 26 mijl van Fowey, dus een mooi kort dagtripje. Ik zou dat in gedachten houden.
Vrijdag in Fowey blijven liggen om een beetje de omgeving te verkennen en een paar boodschappen te doen.
Zaterdag ben ik inderdaad naar de Helford River gevaren. De eerste paar uur weer veel te weinig wind, maar het laatste uur kon ik weer zeilen met bovendien een beetje stroom mee. Tijdens het zeilen zag ik dat bovenin de genua een scheurtje zat, dat wordt dus de één van de komende dagen zeil wisselen. Gelukkig heb ik nog een (weliswaar wat kleinere) fok aan boord. In de monding van de rivier de zeilen laten zakken en heel rustig stroomopwaarts gevaren, het is daar nogal ondiep aan de kanten en er zijn weinig boeien. Na een mijltje kwam ik in het diepere gedeelte, de Pool, waar een 25-tal visitors-boeien liggen, helaas allemaal bezet (tja het was weekend). Na een paar keer heen en weer gevaren te hebben, nam een Duits jacht dat later dan ik aangekomen was, een boei in beslag dat net was vrijgekomen. Dat was balen. Gelukkig ging kort daarna een Engelsman vertrekken en kon ik die boei oppikken. Aan deze visitors-boeien zit een klein zogenaamde pick-up boeitje waarmee de ketting van de grotere boei opgetrokken kan worden. Dat is wel handig, helaas is dat niet in alle havens het geval. De eerste keer dat ik langzaam voorbij de boei voer, mist ik het pick-up boeitje, de stroom speelde hierbij een negatieve rol. Maar even achteruit varen en het lukte. Met de bijboot naar de jachtclub gevaren, maar die was helaas nog dicht. Even in het dorpje rondgelopen, een heel schilderachtig klein plaatsje, en wat boodschappen gedaan. Terug naar de boot waar ik een koud biertje heb gepakt, het was een erg warme dag. Even later kwam de havenmeester geld ophalen, dat was één van de mensen die ik in Fowey heb ontmoet.
Zondag ben ik een klein eindje terug gevaren naar Falmouth. Daar kon ik weer aan een steiger liggen met walstroom om de accu’s van camera en laptop op te laden, die van de boot waren nog vol genoeg vanwege het vrij veel motoren de afgelopen dagen. Falmouth is een plaats waar veel zeilers de juiste wind afwachten om over te steken naar Noord-Spanje. ’s Middags in een pub naar de voetbalwedstrijd Duitsland-Engeland gekeken. Dat was een bittere teleurstelling van het Engelse publiek (4-1 voor Duitsland).
Vandaag (maandag) in Falmouth blijven liggen, voorzeil gewisseld en de (behoorlijk grote) stad bekeken. Ik heb nieuwe buren gekregen die over een paar dagen naar La Coruna in Spanje gaan. Zojuist de voetbalwedstrijd Nederland – Slovakije bekeken, met een 2-1 overwinning een ronde verder!
Dinsdagsmorgens zwaar bewolkt en een spettertje regen. In Falmouth gebleven en weer even in de stad gewandeld. ’s Middags (het was ondertussen weer mooi weer geworden) de boot van de buren (die een paar dagen naar huis zijn gegaan) verplaatst zodat ik de volgende dag gemakkelijker weg kan gaan. Ook nog wat boodschappen gedaan en toen ik terugkwam op de steiger lag daar weer de Nederlandse catamaran die eind november de Atlantische Oceaan gaan oversteken. Even kort een praatje gemaakt waarbij ik werd uitgenodigd om ’s avonds even wat te komen drinken.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Fijn om weer een verslag van je zeiltocht te lezen. In de oude Reeds heb ik de plaatsen opgezocht en ik zal ook een keer met Google earth de details gaan bekijken. Als je alleen bent heb je gelukkig heel veel kontakt met andere zeilers. Zo hoor je weer eens wat o.a. onder het genot van een drankje.
    Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk, hier komt dan het tweede bericht voor jou van Joop en van mij, maar het is het eerste bericht dat aan zal komen bij jou, ons eerste bericht kwam niet door en vanmorgen heeft Joop met Tonny gebeld om even wat te vragen nu hopen we dat het zo goed komt.
    Dan willen we tegen je zeggen dat we het super van jou vinden dat je zoiets gaat ondernemen...
    Joop bezoekt toch geregeld je weblog en zo af en toe ik, maar de afgelopen weken hebben we bezoek gehad van familie uit Canada en dan loopt alles wat anders.
    Joop stuurt dit bericht nu weg en we duimen voor jou, geniet van alles en je hoort weer van ons, groetjes Joop en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maud en Annika3 juli 2010 om 19:16

    lieve opa, ik ben weer terug van vakantie en het was heel leuk en heel warm. Ik ben weer naar school geweest en had toen een waterfeest. Vandaag ben ik bij oma in het badje geweesten heb hier pannekoeken gegeten. Ik mis je opa. Dikke kus van Maud.

    Lieve opa Ik ben van de glijbaan geweest op de vakantie. Ik had daar een vriendinnetje en die heet ok Annika. Ik kan al goed zwemmen en Maud ook en heel hard plonzen in het water. Knuffel en dikke kus van Annika

    BeantwoordenVerwijderen