zondag 6 juni 2010

Zondag 6 juni 2010
Eigenlijk had ik vandaag niet zo’n zin om weg te gaan, ik was erg moe en de wind was westelijk dus daar moest ik tegenin. Heb uitgeslapen tot 9 uur en toen ik zag dat wind nog steeds rustig was en er meer boten vertrokken, ben ik ook direct zonder ontbijt de haven uit gegaan (ontbijten deed ik wel zodra ik onder zeil was, ik had nog een paar opgesmeerde oude boterhammen liggen). Buiten de haven grootzeil en genua gezet en aan de wind in zuid-westelijke richting gevaren. Na een kwartiertje kwam ik er al achter dat ik te veel zeil voer dus heb ik een rif in het grootzeil gestoken. Dat kwam de stabiliteit ten goede, toen voer de boot weer lekker. Voorbij Beachy Head eerst nog een eind verder de zee op zodat ik op een gegeven moment maar 1 keer overstag hoefde om linea recta naar Brighton te varen. Bij het overstag gaan hoorde ik een donderend geraas, het bleek dat een laatje in de keuken open geschoven was en de halve inhoud op de vloer kletterde. Nadat de boot weer op koers was, heb ik op mijn knieën op de keukenvloer gezeten om alles weer op te ruimen. Tijden het verdere verloop van deze tocht moest ik veel uitkijken voor vissersstaken die soms heel moeilijk te onderscheiden waren. Tegen de tijd dat ik bij Brighton was, woei het ondertussen 5 Bft, dat was even lastig met de zeilen strijken, maar dat lukte toch ook weer. Met name het tweede deel van de tocht was de zee erg woelig, het was een “bumpy ride” zoals de Engelsen zeggen. In de haven afgemeerd aan een passantensteiger waar ik mocht blijven liggen. Daar ook nog wat andere boten geholpen met afmeren, met name diegenen die aan hoger wal wilden afmeren.
Romy, helaas vandaag weer geen dolfijnen gezien.
Quinten, ik hoop dat je fijn kan voetballen met de nieuwe bal.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Nou jij zet er de vaart in! Maar als collega pensionado een tip: je hebt alle tijd nu hoor... Dus als je 's morgens moe bent en geen zin hebt om weg te gaan, dan moet je dus ook niet als een speer weggaan als je andere boten ziet vertrekken. Wellicht had je de vergrendelknop van de besteklade dan niet vergeten. Geniet er van!! Ik ben jaloers op jou.
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Ik had al eerder reageren, maar door de toestand met ma was het er nog niet van gekomen. Je reisverslag is heel gedetailleerd. Heel leuk om te lezen. En trouwens een mooie foto van de krijtrotsen van Dover.
    Gisteravond heb ik nog met de broer van Yoli ( de fotograaf) gesproken over hoe ik het traject binnenfotograferen plus product moet aanpakken. Hij is van mening dat ik zeker een lichttent plus twee flitserlampen moet aanschaffen. Voordat ik dat ga doen pleeg ik eerst nog overleg met hem wat ik het beste kan kopen. Enfin, je hoort nog wel hoe dit afloopt,

    Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,

    gefeliciteerd met je solo-overtocht, kun je wat wind hierheen sturen ?
    Het is al een hele week windstil, dus van surfen komt niet veel.
    Veel plezier in Engeland !

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen