donderdag 3 juni 2010

Woensdag 02-06-2010
De verwachte wind voor vandaag was N/NNE 3/4 dus dat was gunstig om verder naar het zuiden te gaan. Mijn bestemming was dan ook Duinkerken, de eerste haven in Frankrijk. Het enige probleem was dat er bij Nieuwpoort schietoefeningen gehouden zouden worden en ik was er niet zekere van of dat in de kleine sector was (tot 2,5 mijl uit de kust) of de middensector (tot 7,5 mijl uit de kust). In dat laatste geval zou ik een grote omweg moeten maken en bovendien in een gebied met ondiep zandbanken geraken. Dat was voor mij geen optie. Gelukkig hoorde ik via de marifoon (radio Oostende) dat het maandag en dinsdag de middensector betrof en vandaag en de rest van de week de kleine sector. Dat was en pak van mijn hart. De eerst 2 uur was er weinig wind van achter en er stonden wel behoorlijke golven, dat betekende hevig klapperende zeilen. Dat was niks dus grootzeil strak in heet midden gezet en de motor bij.
Nabij Nieuwpoort kwam er meer wind en kon ik lekker zeilen tot Duinkerken, dat ging echt prachtig. Vlak voor de ingang van Duinkerken had ik de Genua weggerold en was al tussen de pieren toen de lichten op rood sprongen. Kon ik mooi omkeren en wachten op een zeeschip dat naar buiten kwam. Gelukkig ging dat vrij vlot. In het kanaal weer de motor even uitgezet en rustig met het grootzeil naar de jachthaven gezeild. Afgemeerd aan de passantensteiger. Tegenover de haven zijn helemaal nieuwe, modern ogende woningen neer gezet. Wel apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten