donderdag 3 juni 2010

Donderdag 03-06-2010
Vandaag zou ik weer een mijlpaal kunnen bereiken, de eerste solo-overtocht naar Engeland! Ik had berekend dat ik om ongeveer 09:00 uur buiten de pieren van Duinkerken zou moeten zijn om eerst nog een uurtje stroom tegen te hebben en daarna een uurtje of 6 stroom mee. Dus om half negen los van de steiger en varen maar. Buiten was eerst nog niet zo veel wind en helaas bijna recht van achteren maar na een half uurtje werd de windrichting een beetje gunstiger en nam de wind ook wat toe, op dat moment heb ik de motor uitgezet en verder met volle zeilen. De oversteek van het verkeersscheidingsstelsel moet altijd haaks gebeuren dus dat betekende een graadje of 35 oploeven zodat ik met halve wind (kracht 4) kon varen, dat was echt een fantastische oversteek. Na de oversteek, waarbij er overigens bijzonder weinig zeeschepen te bekennen waren (dat is in het verleden wel eens anders geweest), hoefde ik niet weer af te vallen naar mijn oude koers want de stroom verzette mij zo sterk dat ik gewoon door kon varen in NW-richting om toch precies bij Dover uit te komen.
Ik stuurde aan op de oostelijke ingang van de haven en zag achter mij vanuit verschillende richtingen 3 ferry’s ook naar die ingang gaan. Op 2 mijl van de haven heb ik contact opgenomen met Dover Port Control om mijn bedoeling door te geven maar zij adviseerden mij om naar de westelijke ingang te gaan en 200 meter van de ingang weer contact op te nemen. Dat wilde ik daar dan ook doen maar ik kreeg geen antwoord. Het bleek dat mijn buitenmarifoon alles kon horen maar niet meer kon zenden! Ik dus gauw naar binnen en met die handset contact opgenomen en toen kreeg ik direct toestemming om naar binnen te gaan. Naast een paar ontzettend grote cruiseschepen het grootzeil laten zakken, contact opgenomen met de Marina van Dover en afgemeerd in het Granville Dock, ongeveer tegelijkertijd met een stel uit Hellevoetsluis.
Yes, de eerste solo-overtocht was een feit!!!!

3 opmerkingen:

  1. Geertje Kroeze4 juni 2010 om 14:30

    Moi Henk,

    Gefeliciteerd. In je eentje over de Noordzee zeilen lijkt me, als niet-zeiler, best wel een beetje eng. Maar het moet een geweldig gevoel van vrijheid geven om zo over de golven te scheren. Ik ben benieuwd wat je nu weer gaat doen. Spannend hoor! Good luck

    Geertje Kroeze

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moi Geertje,

    Het was voor mij natuurlijk wel een bekend traject en de wind was gunstig, van opzij kwam die. De boot ging als een speer, fantastisch! Morgen ga ik verder naar Eastbourne.
    Groetjes, Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Ik had al eerder willen reageren, maar door de toestand van ma was het er nog niet van gekomen. Je reisverslag is heel gedetailleerd. Leuk om te lezen. ( En een mooie foto van de krijtrotsen van Dover trouwens). Van Ton heb ik net gehoord dat je in Brighton bent aangekomen. Ga je morgen nog verder of blijf je nog een paar dagen liggen?
    Gisteravond heb ik de broer van Yoli (de fotograaf) nog gesproken over hoe ik het traject binnenfotograferen plus product moet aanpakken. Hij is van mening dat ik zeker een lichttent plus twee flitserlampen moet aanschaffen. Voordat ik dat ga doen, pleeg ik nog overleg met hem wat ik het beste kan aanschaffen. Enfin je hoort nog wel hoe dit verder uitpakt.

    Groetjes Emmy

    BeantwoordenVerwijderen