maandag 5 juli 2010

Maandag 05-07-2010

Hier in het westen van Zuid-Engeland heb ik af en toe wat meer moeite om een internetverbinding te krijgen, maar vandaag is het weer gelukt, dus hier een update van de afgelopen dagen.

Woensdag 30-06-2010 heb ik Falmouth verlaten om weer naar Fowey te gaan. Moest eerst nog even diesel tanken. De Fransen die naast mij lagen, moesten uiteraard als eerste losmaken (ik had ze gisteren al ingelicht over het tijdstip van mijn vertrek), helaas gingen zij ook eerst tanken, dus moest ik een tijdje ronddobberen totdat zij klaar waren. Terwijl ik ging tanken, kwam er een vrouwtje naar mij toe (bleek een Belgische te zijn) die ook solo zeilde. Zij was naar de Scillies geweest en ging ook nog naar de Kanaaleilanden. Jammer genoeg hadden we niet veel tijd om verder te praten over ervaringen met solo-zeilen, ze klonk erg enthousiast.
In Fowey weer aan een steiger gelegen. Later in de middag kwam aan de andere kant een Nederlands stel met een dochtertje van 5 jaar die terugkwamen van de Caraïben ( via de Azoren) met een zware 35-voeter.

Donderdag 01-07-2010 in Fowey blijven liggen. ’s Morgens redelijk weer. ’s Middags met de dinghy naar het stadje gegaan, geluncht en wat boodschappen gedaan. Terwijl ik daar was, begon het te regenen. Ik had wel een jasje bij me maar terugvarend naar de boot zat ik met mijn broek op de natte bodem en ook mijn schoenen en sokken werden flink nat. Aan boor dus eerst maar verschonen. ’s Avonds bleef het regenen en de wind zette ook flink door. De golven van zee rolden de rivier binnen dus stil liggen was er niet bij. De boot schommelde en stampte zo erg dat slapen erg lastig was. Later in de nacht nam het gelukkig wat af.

Vrijdag 02-07-2010
Ondanks de slecht nacht (althans de eerst helft) toch vroeg opgestaan en om 8 uur vertrokken. In de riviermonding het grootzeil gehesen, buiten op zee stonden nog steeds dikke golven terwijl de wind slechts 2 Bft was. Dus de motor het werk laten doen.
De dinghy had ik achter de boot laten hangen (zonder het motortje, die had ik in de bakskist opgeborgen). Steeds even achterom kijken of alles goed ging. Plotseling zag ik dat de opblaasbare binnenbodem naar boven was geschoten, tussen de 2 zijdrijvers uit. Om dat probleem te verhelpen, minderde ik vaart, heb het uitklapbare gedeelte van de spiegel naar achteren geklapt, de rubberboot zo dicht mogelijk daar tegen aan getrokken en de bodem er uit gehaald en in de kajuit gelegd. Vervolgens de spiegel weer opgeklapt en met de oorspronkelijke snelheid verder gevaren. Ik zag wel dat er veel water in de rubberboot zat (als gevlg van de vele regen de vorige dag en nacht). Met deze zeegang beviel het mij helemaal niet dat de rubberboot er achter werd gesleept, dus heb ik hem met veel pijn en moeite dwars achter de spiegel gehesen en vastgeknoopt.
Na een paar uur kwam er wat meer wind (3 Bft) en heb ik het voorzeil er bij getrokken. De motor wel mee laten draaien want anders haalde ik niet voldoende snelheid om een paar uur voor LW bij Salcombe te zijn. De golven werden ook wat hoger (ongeveer 1 ½ tot 2 meter), mooie lange golven die lekker onder de boot door rolden. Af en toe zaten er wat grotere tussen, als ik dan mijn blik naar stuurboord richtte, keek ik tegen een muur van water, de horizon was even uit het zicht. Prachtig!
Vlak voor de ingang van Salcombe werd de zee wat knobbelig. Deze ingang was wel even spannend want daar zit een richel waarop de zee kan breken en waar je met LW niet overheen kan. Een beetje aan de linkerkant is het war dieper maar het is moeilijk te bepalen waar dat precies is. Daarna nog een paar bochten en tussen 2 rotsen door en dan is de weg naar het plaatsje verder gemakkelijk. Ik heb een plekje gevraagd een beetje verder de rivier op waar je wat rustiger ligt (geen last van zeegang zoals in Fowey). Weer met de dinghy naar het stadje gegaan waar ik nog net de laatste 3 minuten van Nederland-Brazilie heb gezien (2-1!!).

Het hele weekend ben ik in Salcombe gebleven. Zondag weer naar de Royal Sailing Club gegaan voor een douche. Als ‘visiting yachtsmen’ mag men daar van de sanitaire voorzieningen gebruik maken. Dat heb ik deze dagen dan ook gedaan. Op het water voor het statige gebouw was het een drukte van belang met allemaal kleine zeilbootjes van hetzelfde type, de meeste met high-tech zeiltjes. Het bleek dat het een half uurtje voor de star van een wedstrijd was, dus daar maar even blijven kijken.
Vervolgens weer naar het centrum gelopen en het begon helaas weer een beetje te regenen. In een echte Engelse Inn een kop koffie met cake gekocht. Toen het weer even droog was, ben ik gauw teruggevaren naar de boot. Net op tijd want even later regende het al weer. ’s Avonds klaarde het weer op en werd het tocht nog een mooi einde van de dag.

Maandag 05-07-2010
Tijd om verder te gaan. De windverwachting was westelijk kracht 5, dus dat kwam wel goed uit. Het doel van vandaag was Torquay, de baai waar deze plaats aan ligt, wordt wel de Engelse Riviera genoemd. In eerste instantie had ik pal voor de wind, daarom eerst maar een slag naar buiten gemaakt met ruime wind en daarna 90 graden naar bakboord. Naarmate ik verder kwam, moest ik steeds meer oploeven en bovendien nam de wind wat toe. Dat kwam de snelheid wel ten goede. De boot liep weer als een speer. Aangekomen bij de baai moest ik pal tegen de wind in, dus eerst maar hoog aan de wind doorvaren en aan de noordkant van de baai overstag. Daarmee was de haven nog niet bezeild, dus moest ik nog een slag maken De wind nam ondertussen weer toe, het woei een dikke 20 knopen (windkracht 5) en dat op het moment dat ik de zeilen moest strijken. Maar goed, even hard werken en dat lukte ook weer.
Ik kreeg een plaatsje aangewezen aan een steiger tegen een pier maar daar had ik geen walstroom (en dat had ik hard nodig na 3 dagen zonder gezeten te hebben). Gelukkig kwam de havenmeester mij een andere plek aanwijzen waar ik wel walstroom kon krijgen.
Even later kwam de Arabesque, een Engels jacht die we in Weymouth hadden ontmoet, ook deze haven binnen. Nog even een praatje gemaakt, hij was weer op de terugweg naar huis. Daarna boodschappen gedaan in de stad Torquay, een mooie en redelijk grote plaats.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    Na ons telefoontje van vanavond ben ik nu, na het lezen van je blog, echt weer helemaal bij van je zeilavontuur. Regenkleding voor de dingy is ook soms handig. Welterusten voor nu.
    Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerben Debby Maud Annika8 juli 2010 om 10:08

    Hoi papa;
    Maud en Annika vonden het erg leuk dat je terug geschreven hebt. Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Hier gaat het verder ook goed . Doei Groetjes van Debby, Gerben, Maud en Annika.

    BeantwoordenVerwijderen