vrijdag 23 juli 2010

Donderdag
Omdat ik morgen wil proberen naar Cherbourg te gaan, ben ik vandaag weer naar Yarmouth gevaren. Dat was nog even een heftig stukje kruisrak met eerst 5 Bft tegen en later ietsje minder. Een schipper van de watertaxi riep lachend tegen de havenmeester zoiets van: daar is hij alweer! Ik kreeg een plek tussen 2 meerpalen zodat ik de volgende ochtend vroeg kon vertrekken zonder dat er andere schepen naast mij lagen. ’s Avonds de bijboot aan dek gehesen, leeg laten lopen, opgevouwen en opgeborgen. Op zo’n lange tocht over zee wil ik die niet achter de boot aanslepen en in Cherbourg heb ik hem toch niet nodig. Op tijd naar bed want de wekker loopt vrijdagochtend vroeg af.

Vrijdag
Heerlijk rustig zo vroeg in de ochtend. Om 07:10 uur vertrokken. Tot de Needles eerst stroom tegen, weinig wind dus motor en grootzeil erbij. Na de Needles kreeg ik stroom mee en een beetje wind uit het NE. De fok er bij getrokken en ik kon zo’n 5,5 tot 6 knopen varen. Dat ging wel lekker. Na ongeveer een uur draaide de wind, kwam pal van achter en nam bovendien in kracht af. Jammer maar helaas, ik moest de motor weer starten en de fok wegdraaien. Het grootzeil hen ik nog even laten staan, je weet maar nooit. Maar na enige tijd begon als gevolg van de golven die er nog stonden, de giek zulke klappen te maken dat ik het grootzeil ook maar heb laten zakken. De rest van het traject is de motor niet meer uit geweest. Gelukkig was het een mooie zonnig dag en ik heb weer een beetje met de radar zitten oefenen. Na totaal ruim 10 en half uur varen ben ik afgemeerd in Cherbourg waar ik morgen lekker een dagje blijf liggen.

1 opmerking:

  1. Hoi Henk

    Leuk om nu iets meer over je oversteek te lezen. Grandioos dat je nu eindelijk in Frankrijk bent aangekomen. Je geduld is wel op de proef gesteld, straks gaan genieten van de Kanaaleilanden, hopelijk met echt zeilweer voor jou. Welterusten Tonny

    BeantwoordenVerwijderen