donderdag 29 juli 2010

Vanwege de stroom hoefde ik pas om ongeveer 11:30 uur te vertrekken. Om 12:00 uur was ik buiten de haven van St. Peter Port. In de binnenhaven kwam ik de AEOLA tegen, die had ik in Brighton ontmoet toen we daar 2 dagen hebben gelegen. Ik heb hen nog geholpen met het installeren van nieuwe software voor hun kaartplotter. Even snel naar ze toe gevaren en een kort praatje gemaakt.
Na het hijsen van het grootzeil en het uitrollen van de fok bleek er toch te weinig wind te staan dus de motor mee laten draaien. Tegen 14:00 uur was er gelukkig voldoende wind om de motor het zwijgen op te leggen. Het was wel erg van achteren, vandaar dat ik eerst maar meer zuidwaarts ben gaan varen, daarna een gijp gemaakt (het was ondertussen 5 Bft geworden) en vervolgens naar de zuidwestpunt van Jersey gezeild en langs de zuidkust was het nog een mijltje of 5 naar St. Helier. Hier was de windkracht weer wat minder, ongeveer 3 tot 4 Bft.
Onderweg kwam ik nog een paar keer een grote Seacat tegen, die varen vanaf St. Malo en Jersey naar Guernsey.
De ingang van het toegangskanaaltje was erg moeilijk te zien maar ook daar kwam ik toch goed terecht. Het was nog vrij laag water en ook hier zit een drempel voor de haven zodat ik naast vele andere boten moest afmeren om te wachten tot het water hoog genoeg was.
St. Helier is niet zo mooi als St. Peter Port, het ziet er hier nogal industrieachtig uit. Maar wat ik heb horen zeggen van een paar Engelsen, is het eiland wel erg mooi.
Op de eerste foto zie je de zuidpunt van Guernsey, op de derde foto de noordwestkant van Jersey.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten