zaterdag 20 juni 2015

Vrijdag 19-06-2015
Omdat de motor gisteren weer twee keer kuren vertoonde (het toerental liep sterk terug, zelfs in het smalle aanloopkanaal met sterke stroom), wilde ik vandaag het brandstoffilter vervangen. Nadat ik dat gedaan had, probeerde ik de motor weer te ontluchten maar dat leek niet te lukken. Ook kon ik hem niet meer starten. Ik ben toen maar de havenmeester gegaan en het probleem uitgelegd en gevraagd of hij iemand kende die mij kon helpen. Er waren inderdaad 2 mensen die hij kende die normaal gesproken ook vaak in de haven aanwezig zijn. Dat was nu niet het geval maar hij ging met mij mee de wal op naar een gebouw een paar honderd meter verder waar een marine engineer zijn werkplaats had. Die man kwam net aanrijden met zijn busje. Eerst aan hem ook uitgelegd wat het probleem was en hij gaf mij een advies wat ik zelf even moest doen. Als dat niet lukte dan zou hij aan boord komen om te helpen. Het lukte mij inderdaad niet dus heb ik hem maar opgehaald. Ook lukte het hem niet om de motor te ontluchten, dus vermoedelijk was er ergens een blokkade in het brandstofsysteem. De volgende stap was om het voorfilter (ook wel groffilter genoemd)te controleren, die wilde ik in elk geval ook laten vervangen. In dat filter zat evenwel geen blokkade maar daarin was wel iets kapot waardoor er inderdaad lucht aangezogen kon worden wat de terugloop van het toerental kon veroorzaken. De monteur heeft het met onderdelen die hij in voorraad had, kunnen fixen en daarna kon de motor weer gestart worden. Het probleem lijkt nu opgelost! We waren 50 Engelse ponden armer maar de monteur is er wel minstens 2 uur mee bezig geweest.
Hierna zijn we nog even Gosport ingegaan naar de supermarkt Morrisons om boodschappen te doen.

Donderdag 18-06-2015
Ondanks dat de wind niet echt uit de goede hoek kwam, zijn we toch vertrokken met als bestemming Gosport / Portsmouth. Vanwege de stroom zijn we om half twaalf vertrokken, eerst nog een uurtje lichte stroom tegen, daarna flinke stroom mee. Omdat we aan de wind moesten varen en de verwachting was dat die later in de middag zou aantrekken, wilden we direct een rif zetten. Bij het hijsen van het grootzeil hadden we een probleem, de zeillatten steken een beetje uit waardoor de lazyjacks daar wel eens achter blijven steken. Dat gebeurde nu dus ook (en was mij ook al een keer overkomen toen ik Dover verliet, maar toen had ik het niet direct in de gaten omdat het aan de andere kant van het zeil gebeurde dan waar ik stond). Maar na enige tijd en wat krachttermen stond het zeil dan toch.
Horse Sand Fort aan het begin van de Solent

Hovercraft tussen Portsmouth en Wight
Daarna de genua voor een groot deel uitgerold, de motor uit gezet en we konden zeilen met een windkracht 3 tot 4. Na enige tijd werd de windkracht een kleine 3 en hebben we de genua helemaal uitgerold. Na twee uurtjes echter zakte de wind nog verder in en hebben we de motor weer bijgezet en de genua weggerold.
Weer enige tijd later was de wind weer toegenomen tot kracht 4 / 5 en konden we de genua weer gedeeltelijk uitrollen. Wat ging dat heerlijk! Nabij de Solent was het over met het feestje, het was weer windkracht 2 of minder en we kregen bij het aanloopkanaaltje naar Portsmouth ook nog eens stroom tegen. Omdat het springtij was, stroomde het daar op het smalste stuk wel erg hard, zo’n 3 mijl per uur! Gelukkig was dat maar een kort stukje en op het rustig gedeelte er na, hebben we het grootzeil laten zakken en zijn daarna naar de Royal Clarence Marina gevaren waar we verwelkomd werden door de havenmeester die ons zelfs herkende van 2 jaar geleden. We hebben hier direct gemeld dat we in elk geval twee dagen wilden blijven.

Woensdag 17-06-2015
’s Morgens is de Zweed verkast, dat ging nog niet gemakkelijk want er stond nog steeds een stevig wind dwars op de boten. Met hulp van diverse andere schippers is hij verhaald naar een plekje voor mij aan de steiger maar dat ging niet zonder problemen. Hij werd door de wind tegen de steiger aangeduwd terwijl hij de stootwillen nog niet omlaag had kunnen brengen. Dat betekende wat krasjes op de romp van zijn boot.
Vandaag in Brighton gebleven omdat Tonny vanmiddag hier naar toe kwam. Eerst per vliegtuig naar Londen Gatwick en vervolgens per trein naar Brighton. Ik ben naar het station gelopen om haar te verwelkomen. Daarna zijn we naar het strand gewandeld in een kwartiertje en daar hebben we een treintje gepakt die langs het strand rijdt.

1 opmerking:

  1. Hoi Ton, Henk,

    Jullie zijn weer bezig de Engelse kust te verkennen. Genieten dus. Waarschijnlijk hebben jullie Gosport/Porthmouth weer verlaten. Goed dat de motor weer uitstekende functioneert. Daar moet je wel op kunnen vertrouwen. Vandaag ( maandag 22 juni) is het qua weer hier helemaal niets Tuinonderhoud voor deze dag afgezegd. Het regent hier nu pijpenstelen. Dat wordt dus vandaag werken achter het bureau.

    BeantwoordenVerwijderen