Vrijdag 19-06-2015
Omdat de motor gisteren weer twee keer kuren vertoonde
(het toerental liep sterk terug, zelfs in het smalle aanloopkanaal met sterke
stroom), wilde ik vandaag het brandstoffilter vervangen. Nadat ik dat gedaan
had, probeerde ik de motor weer te ontluchten maar dat leek niet te lukken.
Ook kon ik hem niet meer starten. Ik ben toen maar de havenmeester gegaan en
het probleem uitgelegd en gevraagd of hij iemand kende die mij kon helpen. Er
waren inderdaad 2 mensen die hij kende die normaal gesproken ook vaak in de
haven aanwezig zijn. Dat was nu niet het geval maar hij ging met mij mee de
wal op naar een gebouw een paar honderd meter verder waar een marine engineer
zijn werkplaats had. Die man kwam net aanrijden met zijn busje. Eerst aan hem
ook uitgelegd wat het probleem was en hij gaf mij een advies wat ik zelf even
moest doen. Als dat niet lukte dan zou hij aan boord komen om te helpen. Het
lukte mij inderdaad niet dus heb ik hem maar opgehaald. Ook lukte het hem
niet om de motor te ontluchten, dus vermoedelijk was er ergens een blokkade
in het brandstofsysteem. De volgende stap was om het voorfilter (ook wel
groffilter genoemd)te controleren, die wilde ik in elk geval ook laten
vervangen. In dat filter zat evenwel geen blokkade maar daarin was wel iets
kapot waardoor er inderdaad lucht aangezogen kon worden wat de terugloop van
het toerental kon veroorzaken. De monteur heeft het met onderdelen die hij in
voorraad had, kunnen fixen en daarna kon de motor weer gestart worden. Het
probleem lijkt nu opgelost! We waren 50 Engelse ponden armer maar de monteur
is er wel minstens 2 uur mee bezig geweest.
Hierna zijn we nog even Gosport ingegaan naar de
supermarkt Morrisons om boodschappen te doen.
|
Donderdag
18-06-2015
Ondanks dat de wind niet echt uit de goede hoek kwam, zijn
we toch vertrokken met als bestemming Gosport / Portsmouth. Vanwege de stroom
zijn we om half twaalf vertrokken, eerst nog een uurtje lichte stroom tegen,
daarna flinke stroom mee. Omdat we aan de wind moesten varen en de
verwachting was dat die later in de middag zou aantrekken, wilden we direct
een rif zetten. Bij het hijsen van het grootzeil hadden we een probleem, de
zeillatten steken een beetje uit waardoor de lazyjacks daar wel eens achter
blijven steken. Dat gebeurde nu dus ook (en was mij ook al een keer overkomen
toen ik Dover verliet, maar toen had ik het niet direct in de gaten omdat het
aan de andere kant van het zeil gebeurde dan waar ik stond). Maar na enige
tijd en wat krachttermen stond het zeil dan toch.
|
Horse Sand Fort aan het begin van de Solent |
|
Hovercraft tussen Portsmouth en Wight |
Daarna de genua voor een groot deel uitgerold, de motor
uit gezet en we konden zeilen met een windkracht 3 tot 4. Na enige tijd werd
de windkracht een kleine 3 en hebben we de genua helemaal uitgerold. Na twee uurtjes
echter zakte de wind nog verder in en hebben we de motor weer bijgezet en de
genua weggerold.
Weer enige tijd later was de wind weer toegenomen tot
kracht 4 / 5 en konden we de genua weer gedeeltelijk uitrollen. Wat ging dat
heerlijk! Nabij de Solent was het over met het feestje, het was weer
windkracht 2 of minder en we kregen bij het aanloopkanaaltje naar Portsmouth
ook nog eens stroom tegen. Omdat het springtij was, stroomde het daar op het
smalste stuk wel erg hard, zo’n 3 mijl per uur! Gelukkig was dat maar een
kort stukje en op het rustig gedeelte er na, hebben we het grootzeil laten
zakken en zijn daarna naar de Royal Clarence Marina gevaren waar we
verwelkomd werden door de havenmeester die ons zelfs herkende van 2 jaar
geleden. We hebben hier direct gemeld dat we in elk geval twee dagen wilden
blijven.
|
Woensdag 17-06-2015
’s Morgens is de Zweed verkast, dat ging nog niet
gemakkelijk want er stond nog steeds een stevig wind dwars op de boten. Met
hulp van diverse andere schippers is hij verhaald naar een plekje voor mij
aan de steiger maar dat ging niet zonder problemen. Hij werd door de wind
tegen de steiger aangeduwd terwijl hij de stootwillen nog niet omlaag had
kunnen brengen. Dat betekende wat krasjes op de romp van zijn boot.
Vandaag in Brighton gebleven omdat Tonny vanmiddag hier
naar toe kwam. Eerst per vliegtuig naar Londen Gatwick en vervolgens per
trein naar Brighton. Ik ben naar het station gelopen om haar te verwelkomen.
Daarna zijn we naar het strand gewandeld in een kwartiertje en daar hebben we
een treintje gepakt die langs het strand rijdt.
|
Hoi Ton, Henk,
BeantwoordenVerwijderenJullie zijn weer bezig de Engelse kust te verkennen. Genieten dus. Waarschijnlijk hebben jullie Gosport/Porthmouth weer verlaten. Goed dat de motor weer uitstekende functioneert. Daar moet je wel op kunnen vertrouwen. Vandaag ( maandag 22 juni) is het qua weer hier helemaal niets Tuinonderhoud voor deze dag afgezegd. Het regent hier nu pijpenstelen. Dat wordt dus vandaag werken achter het bureau.