maandag 8 juni 2015

Maandag 08-06-2015
Windverwachting voor vandaag was NO 4 tot 5 later op de dag 6 Beaufort. Om half negen de trossen los gegooid en naar de sluis van Vlissingen gevaren. Ik kon direct de grote sluis binnengaan omdat een vrachtschip ook naar buiten ging (normaal gesproken moet de recreatievaart door de kleine lastige sluis met balken op het wateroppervlak). Om kwart over negen was ik geschut en ben eerst de Westerschelde overgestoken richting Breskens. Eenmaal buiten de grote vaargeul heb ik de genua uitgerold. Omdat het erg ruime wind was en voorbij Zeebrugge bijna pal voor de wind, vond ik het niet zinvol om ook het grootzeil te hijsen omdat dan de genua in de luwte van het grootzeil komt te hangen en dan weinig tot geen dienst doet. Met alleen dit voorzeil ging het overigens hard genoeg, tussen de 7 en 8 knopen over de grond en met uitschieters van 9 tot 9,5 knopen.
Bij Zeebrugge is het altijd een warrige zee, golven die van alle kanten komen en diverse stroomrichtingen. Daarna ondieper water en behoorlijk hoge golven die mooi onder de boot doorliepen.
Aan de boei in Oostende
Achtersteven in de luwte van de muur
Een paar mijl voor Oostende werd de wind krachtiger en de golven hoger waardoor de boot af en toe behoorlijke schuivers maakte. Om tussen de pieren te sturen, moest het voorzeil nog even van bakboord naar stuurboord overgebracht worden. Met beleid probeerde ik dat te doen en gelukkig ging dat prima. Lekker de havenmonding in gezeild en in de luwte de motor gestart en de genua ingerold. Vervolgens alle landvasten en stootwillen klaar gelegd c.q. gehangen en naar de RNSYC-jachthaven gevaren. Ik zag daar een plekje aan een steiger en aan de havenmeester, die daar in zijn rubberboot bezig was met een aan andere boot te helpen, gevraagd of ik daar mocht liggen. Dat was OK, dus ben ik daar afgemeerd. Dat was echter geen fijne plek, ik werd door de harde wind tegen die steiger geduwd. De havenmeester adviseerde mij om een boei op te pakken en met de achtersteven naar de steiger af te meren. Daar lag ik min of meer in de luwte van het clubhuis.
Zo gezegd, zo gedaan, de havenmeester pakte mijn voorlijn op en bevestigde die aan de boei. Fantastische hulp!

Ik lag nog maar net vast toen op de steiger 3 mensen van de waterpolitie en douane naar mij toe kwamen en vroegen om even aan boord te komen voor een controle. Uiteraard kon ik dat moeilijk weigeren. Ze hebben alle gegevens van mij en de boot genoteerd en zijn daarna weer afgestapt.
Overigens is de markante havemeester van weleer, mijnheer Robert, niet meer hier in dienst, die is met pensioen. Er is nu een andere, jonge enthousiaste havenmeester die de zaken erg goed oppakt en heel behulpzaam is.

Zondag 07-06-2015
Gisteren met de havenmeester afgesproken om hier vandaag te blijven liggen dan zou hij kijken of er iemand was die de windex in de mast zou kunnen monteren. Ondertussen heb ik deze dag doorgebracht met wat kleine klusjes uit te voeren. Helaas was er niemand vandaag die mij kon helpen met de windex. Aangezien er morgen NO-wind verwacht wordt, blijf ik hier niet langer en is Oostende mijn volgende doel.

Zaterdag 06-06-2015
Vanochtend na het ontbijt ben ik om 09:00 uur vertrokken. Helaas had ik wind tegen (kracht 4 tot 5) en ik had geen zin om daar tegenin te kruisen. In het Brabantsch Vaarwater had ik halve tot ruime wind en daar heb ik de genua uitgerold en de motor tot zwijgen gebracht. Heerlijk rustig met uitzicht op de droogvallende zandplaten waar zeehondjes lagen te zonnen. Na deze geul moest ik kruisen naar de Zandkreek maar dat ging nog niet erg lekker met dit nieuwe voorzeil. Ik moet waarschijnlijk daar nog even mee oefenen om de juiste afstelling te vinden. Op het Veerse Meer  was het behoorlijk druk en weer tegenwind zodat ik daar niet gezeild heb. Bij het sluisje naar het Kanaal door Walcheren moest ik even wachten.
Bij Middelburg was het een drukte van belang, er waren allerlei festiviteiten aan de gang waaronder een vlootschouw. Bij Jos Boone heb ik nog even een nieuwe windex gekocht want vrijdag zag ik dat de oude kapot was. Vanwege die drukte besloot ik om maar door te gaan naar Vlissingen.

Vrijdag 05-06-2015
Enkele dagen later dan gepland vanwege een heersende buikgriep bij ons thuis, ben ik vandaag vertrokken. De dag begon met weinig wind die ook nog eens uit de verkeerd richting kwam. Volgens een officiƫle internetsite zou de Haringvlietbrug om 09:30 uur bediend worden maar dat was helaas 10:00 uur dus daar moest ik een half uur wachten.
Daarna even naar Willemstad gevaren om de dieseltank te vullen. Dat ging lekker snel en bij de Volkeraksluis kon ik ook direct naar binnen. Verder naar de Krammersluis met nog steeds te weinig wind. Ik heb nog wel even geprobeerd om te zeilen maar dat schoot echt niet op. Om 13:00 uur bij de sluis aangekomen, het was ondertussen al erg warm geworden, moest ik even wachten voordat ik door de beroepsvaartsluis geschut kon worden. Maar toen het eenmaal zover was, bleek dat ik de enige was in deze grote sluis! Om ongeveer 14: uur was ik er doorheen. Aangezien er voor het eind van de middag slecht weer verwacht werd, onweer met harde windstoten, besloot ik om naar Sint-Annaland te gaan. Na een paar erg warme uren, kwam dat slechte weer er inderdaad.

’s Avonds lekker aan boord gegeten en na de koffie een heerlijke douche genomen.

2 opmerkingen:

  1. Hey pap, leuk om te lezen hoe de reis verloopt, dit gaan we natuurlijk helemaal volgen. Nogmaals heel veel plezier, geniet ervan! X Vera, Barry, Romy en Quinten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kids, Leuk dat jullie een reactie geplaatst hebben en dat je de blog blijft lezen.
    Groetjes, (o)pa.

    BeantwoordenVerwijderen