donderdag 25 juni 2015

Donderdag 25-06-2015
Zoals de bedoeling was zijn we vroeg opgestaan en om acht uur Engelse tijd vertrokken. Het was een heel kalme ochtend met de zon al vroeg fel schijnend. Nadat we de rivier waren afgevaren en op de Solent aankwamen, hebben we de zeilen gehesen. Ondanks dat er erg weinig wind stond (slechts een krachtje 2 of soms nog minder), gingen we toch nog 4 knopen over de grond vanwege de meegaande stroom. Echter na een uurtje zakte de wind helemaal in, als we zo door gingen, zouden we weer stroom tegen krijgen. We hebben daarom de motor er maar weer bij aangezet.
Rustig zeilend op de Solent
Rustig verder varend hebben we de zeilen laten zakken en we waren rond kwart voor elf in de haven van Yarmouth waar we tegemoet werden gevaren door een havenmeester en verteld dat we eerst diesel wilden tanken en daarna graag een plekje wilden hebben aan de steiger zonder verbinding met de wal. We konden tenslotte gewoon met onze dinghy naar de kant roeien. Dat hebben we dan ook gedaan met een paar zakken vuil wasgoed dat we daar in de wasmachine hebben gestopt en vervolgens in een droger. Omdat het lang niet helemaal droog was, hebben we aan boord aan allerlei lijntjes en aan de relingen het wasgoed te drogen gehangen. Dat lukte erg goed met een felle zon en wat wind die ondertussen was toegenomen.
Toen het meeste droog was zijn we weer naar de kant geroeid en hebben even wat boodschappen gedaan en op een terras met uitzicht op de Solent wat gedronken. Weer aan boord een lekkere pasta gegeten met een rood wijntje er bij.
Morgen blijven we waarschijnlijk ook nog hier.

Woensdag 24-06-2015
Vandaag nog steeds geen mooie wind dus we zijn hier blijven liggen

en hebben ’s middag een lange wandeling gemaakt langs de rivier naar het plaatsje Beaulieu. Daar wat rond gekeken en op het terras bij een echt Engels tearoom wat gedronken voordat we de wandeling terug naar de boot ondernamen. Weer bij Buckler’s Hard gekomen, hebben we daar een lekker biertje en een glas wijn gedronken voordat we weer met het bijbootje naar de boot terug gingen.
’s Avonds na het eten hebben we de dinghy achterop de boot vastgemaakt omdat we de volgende dag vroeg wilden vertrekken.

Dinsdag 23-06-2015
Beaulieu River
Om ongeveer 1 uur uit Cowes weggegaan met Yarmouth (eveneens op het eiland Wight) als bestemming. De wind was erg weinig en nogal variabel, maar toch het meest tegen dus we moesten kruisen en ook nog met stroom tegen. Na verloop van tijd begon de wind aan te trekken en net als gisteren werd het erg krachtig, eigenlijk te veel. We besloten om dan maar niet naar Yarmouth te gaan, in eerste instantie keerden we terug, maar al gauw kwam het idee op om naar de Beaulieu River te gaan, gelegen op het vaste land. Dan moesten we toch weer een paar slagen tegen de wind in maken maar we hebben de genua helemaal weggerold en alleen met het grootzeil verder gezeild. Op het eerste stukje van de Beaulieu River hebben we het grootzeil laten zakken en zijn rustig motorrend naar Buckler’s Hard gevaren, één van de mooiste plekjes in dit natuurgebied. Daar zijn we afgemeerd aan een steiger in de rivier, dus was het noodzakelijk de bijboot tevoorschijn te halen en op te pompen zodat we naar de kant konden om naar het havenkantoor te gaan en naar de douches.