woensdag 14 juli 2010

Zaterdag wilden we naar de omgeving van Poole, misschien ankeren in één van de baaien om van daaruit een volgende dag over te steken naar Cherbourg. We zeilden vanuit Cowes in westelijke richting met tegenwind dus kruisend. Halverwege Cowes – Yarmouth zagen we een flinke mist komen opzetten. Dat werd dus een aanpassing van het oorspronkelijke plan. We zijn eerst een eindje teruggezeild en toen besloten om naar Yarmouth te gaan. Dat was weer in westelijke richting tegen de wind in. Tijdens één van de keren dat we overstag gingen, hoorden we een (niet al te harde) knal en het grootzeil kwam naar beneden. De val (voor de niet-zeilers: dat is de lijn waarmee het grootzeil gehesen wordt) was gebroken en uiteraard in de mast verdwenen. De zeilen dus maar gestreken en op de motor naar Yarmouth gevaren. Het probleem voorgelegd aan de mensen van het havenkantoor en een medewerker wilde wel de mast in om de val er opnieuw in te scheren, maar dat kon pas op zondag omdat hij nu nog dienst had.

Zondag om 13:00 uur hebben we de betreffende medewerker de mast in gehesen met een spinakerval maar die kwam helaas niet hoog genoeg zodat hij niet bij de top kon komen. Afgesproken dat hij een paar adressen in Portsmouth zou opzoeken waar men de klus wel zou kunnen klaren. ’s Avonds voordat de finalewedstrijd voetbal begon, ging ik even langs het kantoor en hij had inderdaad drie telefoonnummers van boatyards in Portsmouth opgeschreven. Tiede en ik zijn daarna naar een pub gegaan om naar Nederland-Spanje te kijken. Helaas is dat voor ons teleurstellend geëindigd.

Maandagochtend met de stroom mee naar Portsmouth gemotord. Bij een tuiger vlakbij de haven het probleem van de val weer uitgelegd en met hem afgesproken dat we de volgende dag naar een kraan zouden varen van een nabij gelegen boatyard waar hij dan omhoog gehesen kon worden en bij de top van de mast kon komen en de val weer door de mast kon laten zakken.

Dinsdag hadden we om 15:00 uur bij de boatyard afgesproken, de tuiger was een kwartiertje te laat maar om kwart voor vier was het klusje klaar en daarna zijn we direct (gelukkig weer) zeilend naar Yarmouth teruggegaan. Dat was nog even een lekker tochtje met eerst halve wind kracht 3, toenemend tot 5 aan de wind.

Vandaag, Woensdag, is een verwaaidag, de windverwachting was 5-7 Bft met uitschieters naar 8. Waarschijnlijk morgen hetzelfde, dus de eerste paar dagen nog even geen Frankrijk of Kanaaleilanden.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Goed te lezen dat alles in orde is bij jou. Waar zat de slijtplek van de val? Was de kraanlijn geen mogelijkheid om te hijsen? Heb je nog aan een kettinkje gedacht met trektouwtje, zoals wij op mijn boot gedaan hebben? Veel plezier verder nog en doe voorzichtig aan.
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Dat was even schrikken en dikke pech natuurlijk. En met de harde wind wordt het toch even "uitwaaien"bij het vasteland. Voorzichtig met de geplande oversteek en nog veel (zeil)plezier.

    Geertje en Tante Wiekie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ger,

    De slijtplek zat een tiental centimeters van de top van het grootzeil. De kraanlijn was helaas geen optie want die heb ik helemaal niet. Maar het is allemaal weer OK.

    Groetjes, Henk.

    BeantwoordenVerwijderen