zaterdag 10 juli 2010

Vrijdag 09-07-2010

Dinsdag ben ik bijna tegelijkertijd met de Arabesque om even na 07:00 uur vertrokken om naar Weymouth te varen. Helaas geen wind. Ik had wel het grootzeil gehesen in de hoop dat er later op de dag nog wat te zeilen viel, maar helaas zelfs bij Portland Bill nog steeds niet genoeg wind. Net voorbij deze kaap begon het een beetje te waaien, maar toen was de afstand de moeite niet meer. ’s Middags boodschappen gedaan bij de ASDA en ‘s avonds in een pub gekeken naar Uruquay-Nederland gekeken. Alweer een overwinning.

Woensdag weer redelijk vroeg opgestaan en om 08:00 uur de haven uitgevaren met Yarmouth als doel. Net buiten de haven bleek het zicht erg slecht was.. Oorzaak hiervan was geen mist maar een redelijk ondoordringbare motregen (drizzle). Eerst maar even de radar aangezet en daarop zag ik diverse echo’s van schepen, gelukkig realiseerde ik me dat ik die gisteren voor anker had zien liggen dus daar kon ik rustig tussendoor varen. Op de radar zag ik ook dat het zicht maar nauwelijks meer dan een mijl was. Toch de zeilen gehesen, er stond een lekker briesje (4 Bft) en varen maar. De radar nog wel even stand-by laten staan en af en toe even een blik er op geworpen. Al gauw werd het zicht beter en kon dat apparaat uit. De wind nam nog toe tor 5 Bft, dat was weer lekker hard zeilen met halve wind. Na een mijl of 9 moest ik echter van koers veranderen en met ruime wind varen, dat kwam de snelheid niet ten goede maar dat was niet erg want ik moest niet te vroeg bij de westpunt van Wight zijn vanwege de stroom. Bij de uiterton aangekomen moest ik nog verder voor de wind varen. Daarom besloot ik het voorzeil in te draaien, even het grootzeil naar de andere kant te brengen middels een “stormrondje” en de bulletalie te zetten (die had ik overigens ook al op de ruime koers in gebruik). Zo voer ik betrekkelijk rustig naar Yarmouth waar ik om ongeveer 16:00 uur ben afgemeerd.

Donderdag Rustdag, nou ja dat is ook niet helemaal waar want deze dag heb ik gebruikt om de boot binnen wat schoon te maken en een was te draaien.

Vanochtend weer om 08:00 uur de haven uitgevaren. Bij gebrek aan wind op de motor naar Cowes. Onderweg nog even tijd gehad om een beetje af te wassen, het was nog erg rustig op het water. Om 10:15 uur al afgemeerd in de Shepards Wharf. Voor de riviermonding bij Cowes zag ik diverse klassieke schepen een beetje heen en weer varen. Fototoestel gepakt en daar naar toe gelopen. Ik was juist op tijd om de start mee te maken van een race van deze prachtige schepen. Terwijl ik foto’s aan het maken was, belde Tiede mij dat hij op de ferry stapte, dus ben ik naar de aankomststeiger gelopen om hem af te halen. De komende 10 dagen ofzo zal hij met me meevaren.

1. Goedemorgen Tiede en Henk

Henk, wat heb je weer prachtige klassieke? schepen onder zeil zien varen. Ik wens jullie samen een heel gezellige tijd toe(dat gaat zeker lukken) en hopelijk zijn de weergoden jullie ook goed gezind om de tocht naar Frankrijk en het verblijf daar zeer aangenaam te maken.