dinsdag 12 juli 2011

Donderdag 07-07-2011
Vandaag staat Willemstad op het programma. Op zich is dat niet veel mijlen maar er zitten wel 2 sluizen in het traject. Met name bij de Krammer-beroepssluis kan het soms wel eens lang duren voordat je daar door heen bent. Bij het verlaten van de box in de haven van Sint-Annaland ben ik even geholpen door degene die naast mij lag en in de havenkom heb ik het grootzeil gehesen. Zo de Kreekrak in gezeild en daar ook de fok erbij. Dat zeilde erg lekker met halve wind en stroom mee. Na het verlaten van de Kreekrak moest ik praktisch pal voor de wind varen, dat ging dus wat langzamer en daar had ik een beetje stroom tegen. Ik werd ingehaald door een groot vrachtschip en toen die mij voorbij was, kon ik iets oploeven en er achter langs gaan naar een open stuk water waar ik de zeilen heb laten zakken. Achter dat vrachtschip aan ben ik de voorhaven van de Krammersluis in gevaren en heb de sluismeester opgeroepen. Ik had geluk, na mij kwam er nog een ander vrachtschip en daarna kon ik direct de sluis in. Het schutten duurde deze keer dus niet zo lang. Ik had wel veel last van het schroefwater van één van deze schepen die zijn schroeven nogal lang liet draaien. Dat noodzaakte mij om ook de schroef te laten draaien om de boot beter onder controle te houden.
Tussen deze sluis en de Volkeraksluis dacht ik min of meer op een gijpkoers te moeten varen, daarom besloot ik om alleen maar de fok te gebruiken, er stond voldoende wind om de gang er in te houden. Bij de Volkeraksluis moest ik even wachten, maar daarna ging het schutten wel vrij snel, het was niet erg druk. Verder op motorkracht naar Willemstad gevaren waar ik een ruime box kreeg toegewezen. Daar heb ik de boot helemaal afgesopt en gespoeld met zoet water. Nog even wat boodschappen gedaan en een terrasje bezocht voordat ik aan boord ging eten.


Na het eten nog wat foto’s gemaakt van zwaluwen die op een meerlijn van de boot naast mij lag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten