zaterdag 28 juli 2018


Zaterdag 28-07-2018
Even een update van de laatste dagen.
Dinsdag ben ik een groot deel van de dag bezig geweest om uit te zoeken bij de watersportwinkel in Duinkerken welke accu’s geschikt zouden zijn om de oude twee te vervangen. Inderdaad een paar gevonden en gereserveerd. Vervolgens de oude accu’s met een karretje van de jachthaven naar de watersportwinkel gebracht en de nieuwe met het karretje naar de boot gebracht. Daarna die nieuwe weer geïnstalleerd waarbij bleek dat de accubakken waar ze in geplaatst moesten worden , net iets te klein waren. Weer terug naar de winkel om te kijken of ze daar een betere maat bakken hadden maar helaas dat was niet het geval. Ik heb daarom van de oude bakken maar één kant weggezaagd zodat de nieuwe accu’s er in pasten. Dit was niet de ideale oplossing maar het moet maar even. Thuis kijken bij andere winkels naar betere accubakken.
Woensdag ben ik naar Oostende gevaren nadat ik eerst dieselolie had getankt. Wederom een zonnige dag waarbij ik het hele traject heb kunnen zeilen, in eerste instantie een beetje langzaam met wind schuin van achteren, later wat sneller met halve wind. In Oostende was het erg druk, ik kreeg een plekje naast 2 andere boten en later kwam er nog eentje naast mij te liggen.
Donderdag heb ik eerst boodschappen gedaan in Oostende en ben om ongeveer 10:00 uur vertrokken. Tot Zeebrugge had ik stroom tegen en kon de motor nog niet uit, maar daarna ging ik richting de Westerschelde en kreeg ik de stroom mee. Bovendien ging het iets meer waaien dus kon de motor uit en heb ik heerlijk gezeild. Vlak bij Vlissingen zakte de wind weer in, maar toen was ik er al bijna. Nog even een sluisje door en afgemeerd bij wsv De Schelde waar ik aan een mooi plekje aan een steiger kon afmeren. Na het opruimen van de boel ben ik daar op het terras gaan zitten met een lekker Zeeuws biertje. Dit was wel één van de warmste dagen die ik heb meegemaakt in deze vakantie.
Vrijdag door het Kanaal door Walcheren waarbij 5 bruggen gepasseerd moeten worden. Daar is een zogenaamde “Blauwe Golf” voor ingesteld waarbij alle bruggen beidend worden zonder al te veel wachttijd. Helaas door de extreme warmte van de afgelopen dagen zit de spoorbrug bij Middelburg nog wel eens vast (het is wel eens voorgekomen dat hij een paar dagen lang niet open kon). Deze keer werd de brug gekoeld door een trekker met een tank er achter die duizenden liters water over de brug liet stromen. Daardoor had ik “maar” een uur vertraging. Na deze hindernis ging het verder naar de sluis bij Veere waar ik niet hoefde te wachten maar direct geschut kon worden. Op het Veerse Meer heb ik op één stuk nog een uurtje gezeild (slechts langzaam met alleen de genua), dat was wel even lekker zonder het geluid van de motor J. Aan het eind van het Veerse Meer door de Zandkreeksluis en toen de Oosterschelde op. Te weinig wind om te zeilen, gedeeltelijk met stroom mee en gedeeltelijk tegen de stroom in ging het naar Sint Annaland. Ik had de havenmeester gebeld om een plaatsje te reserveren.
Zaterdag ben ik hier gebleven vanwege mogelijk onweer. Dat viel achteraf wel mee maar het waaide wel erg hard, veel meer dan was verwacht, in de haven zag ik af en toe 26 tot 28 knopen wind (dat is 7 Bft). Het was dus niet verkeerd om te blijven liggen. In principe ga ik morgen verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten