maandag 23 juli 2018

Maandag 22-07-2018
Eindelijk weer een dag waarop ik meer kon zeilen dan motorren! Het begon met een kalm windje, maar er stonden nog wel vervelende golven van de dag er voor. Eerst nog wel een uurtje de motor er bij aan laten staan. Daarna kwam er iets meer wind schuin van achteren en kon de motor uit. Bij de shippinglane aangekomen, moest ik meer aan de wind gaan varen want die moet je haaks oversteken. Halverwege kreeg ik een alarm te zien op mijn plotter dat het voltage van de accu’s te laag was. Dat was uiteraard niet leuk, ik heb de stuurautomaat maar uit gezet en ben met de hand gaan sturen. Dat was best nogal lastig met die lastige golven die dwars in kwamen rollen. Na het oversteken van de shippinglane en voor een ankergebied van grote zeeschepen langs, kon ik weer een stuk afvallen en kreeg dus ruime wind en de golven schuin van achteren waardoor de boot wat rustiger voer en het wat gemakkelijker sturen was.
Aangekomen in Duinkerken kreeg ik een plekje toegewezen door de havenmeester(es) die mij ook hielp met het aanleggen, wat wel nodig was want de wind stond dwars op die plek.
Na de boel opgeruimd te hebben, ben ik de achterkooi waar de betreffende accu’s geplaatst zijn, maar leeg gaan ruimen om naar die accu’s te kijken. Ik merkte dat één van de twee ontzettend warm was, dat was niet goed, leek mij. Ondertussen had ik walstroom aangesloten, maar deze accu’s werden hierdoor niet opgeladen. Het voltage kwam niet boven de 11,4 uit. Volgens mij hebben ze de geest gegeven. Morgen ga ik hier in een watersportwinkel eens even kijken of ze vervangende exemplaren hebben. Dit kost me in elk geval een dag extra in Duinkerken, ik had morgen eigenlijk door willen gaan naar Oostende. Maar ja, het is niet anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten