donderdag 12 juli 2018

Woensdag 11-07-2018
Zoals gepland zijn we vandaag vertrokken uit Weymouth met Yarmouth als bestemming, een mooi plaatsje aan de Solent. De eerste uren hadden we stroom tegen maar dat was bewust gekozen want bij de westelijke toegang naar de Solent (het Needles Channel) wilden we stroom mee hebben omdat het daar zo hard stroomt. In eerst instantie moesten we ook nog tegen de wind in, dus we hadden zowel de stroom als de wind tegen. Maar met een windkracht 4 in het eerste rak was het heerlijk zeilen. Na de eerste overstag manoeuvre werd het zelfs een kleine 5 Bft, nog steeds lekker aan de wind zeilen.

Van Weymouth naar Yarmouth
Ik had aan het begin van de tocht via de marifoon geïnformeerd naar eventuele schietoefeningen in het gebied waar wij doorheen moesten en dat was inderdaad het geval maar in het zogenaamde kleine kwadrant zodat we niet erg ver buiten de kust hoefden te gaan.
Tiede als stuurman
Na nog een keer overstag te zijn gegaan, konden we in een ruk naar de eerste kaap (St. Albains Head) zeilen. Helaas viel een half uurtje voordat we daar waren, de wind weg en moest de motor bij. Zoals altijd is het rond die kaap een woelig zeetje, zelfs bij windkracht 3 en we hadden nog steeds stroom tegen! Na een paar mijl gingen we langs de tweede kaap (Anvil Point) waar het uiteraard ook een beetje woelig was. Korte tijd daarna begon de stroom gelukkig een beetje mee te lopen zodat we een beetje vlotter richting de Solent gingen.

De Miles'Tone van Weymouth naar Yarmouth
Na een uurtje kwam er zowaar nog wat meer wind (die ondertussen gedraaid was naar het zuidwesten) en konen we nog even een uurtje zeilen. Bij de ingang van het Needles Channel kregen we de wind pal van achteren. We hebben de genua weggedraaid en het grootzeil eerst naar bakboord en even later over stuurboord gevaren, daarbij wel steeds een bulletalie gebruikt om een klapgijp te voorkomen. Maar het was wel behelpen, op een zeker moment hebben we maar het grootzeil midscheeps getrokken en de motor weer aan gezet.
Nadat we vlakbij Yarmouth het grootzeil hebben laten zakken, zijn we de haven binnen gevaren waarbij we tegemoet werden gevaren door een havenmeester die ons met een “welcome back” begroette (ik was hier dit jaar al een paar keer eerder geweest). We kregen een plekje met de achtersteven naar een steiger zodat we morgen het bijbootje daar op kunnen leggen, leeg laten lopen en opvouwen want die heb ik voorlopig hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig.
Morgen maar verder kijken waar we heen gaan, we blijven een paar dagen rond zeilen op de Solent.