Maandag 19-06-2017
Na in de stad een brood gekocht te hebben, heb ik om 11:00
uur de lijnen losgemaakt van de steiger. Direct het grootzeil gehesen en verder
met de motor bij, het kanaaltje uitgevaren naar buiten waar ik een klein halfuurtje
later de genua uit kon rollen en de motor uitzetten. Drie en een half uur later
kwam ik op het punt dat ik de TSS (het verkeersscheidingsstelsel) moest
oversteken hetgeen altijd haaks dient te gebeuren. Het zicht was vrij matig,
ongeveer 2 mijl, zodat ik de grote vrachtschepen niet van verre kon zien
aankomen. Maar goed dat ik radar en AIS heb. Met name met AIS kun je van elk
schip de koers en snelheid zien (plus nog diverse andere gegevens).
Na het passeren van de TSS, wat ongeveer anderhalf uur in beslag
nam, zakte de wind helaas in en moest de motor weer even aangezet worden. De
zeilen hield ik er toch ook nog bij. Ongeveer 2 mijl voor Dover heb ik contact
opgenomen met Dover Port Control, volgens de voorgeschreven procedure, en heb
ik toestemming gevraagd om door de oostelijke ingang de haven binnen te gaan.
Dat mocht. Op 200 meter voor de ingang moest ik dan weer even contact opnemen.
Op dat punt moest ik even wachten voor een ferry die van zee kwam en eerst naar
binnen ging. Daarna riepen ze mij op en kon ik daar achteraan gaan. In de
havenmonding ben ik naar de westelijke kant gegaan en heb daar het grootzeil
laten zakken. De genua had ik al eerder ingerold.
Vervolgens contact opgenomen met de Marina Dover en die wezen mij een
plekje toe in het Granville Dock waar ik naast een Australische zeiler kwam te
liggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten