zaterdag 24 juni 2017

Dinsdag 20-06-2017
Weer hoefde ik pas om 11:00 uur te vertrekken i.v.m. de stroom. Na het gebruikelijke contact met Dover Port Control en het hijsen van het grootzeil in de havenmonding, was ik een half uur later buiten en kon de motor weer uit. Helaas kwam de wind pal van achteren, dus dat was een beetje aanmodderen met het voorzeil. Een poosje heb ik alleen maar met het grootzeil gevaren. Na het passeren van Dungeness, de zuidoostelijk punt van Engeland, probeerde ik eerst nog een tijdje pal voor de wind te varen, maar na enige tijd ben ik maar een graad of 30 van koers veranderd en van de kust af gaan varen zodat beide zeilen effectief benut konden worden. Een uur later weer naar de kust toe over de andere boeg. De wind was ondertussen toegenomen tot 5 Bft, dus bij deze verandering van koers heb ik maar een “stormrondje” gemaakt i.p.v. te gijpen. Nabij de haveningang van Eastbourne was het water erg onstuimig, waarschijnlijk omdat het aan lager wal lag en met de toenemende wind. Dat was erg lastig om het grootzeil te laten zakken, de boot stuiterde flink op en neer tegen die wind in. Maar na die worsteling kon ik naar de sluis varen die gelukkig open stond en werd er kort daarna geschut. Eenmaal binnen de sluis was het uiteraard weer een stuk rustiger en kon ik om 19:30 uur vrij gemakkelijk afmeren op een toegewezen plek.
Toen dat gebeurd was, kreeg ik een ontzettende aanval van vermoeidheid. Tjonge wat was ik moe, ondanks dat het een vrij relaxte tocht was, op de laatste paar uur na. Misschien omdat ik toch 3 dagen een lange tocht heb gemaakt. Ik was eigenlijk van plan om de volgende dag een nog langere tocht te maken naar de Solent (Portsmouth) maar daar heb ik maar van afgezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten