dinsdag 4 juni 2013

Vandaag even een inhaalslag gemaakt op de blog. Hieronder zien jullie de afgelopen vier dagen.
Bij het berichtje van vrijdag 31 mei is nog een aanvulling geplaatst.
Ondertussen heb ik enkele foto's geplaatst bij de voorgaande berichten.

Dinsdag 04-06-2013
Om 6 uur ging de wekker want vandaag stond de tocht naar de Solent (het water tussen de Engelse zuidkust en het eiland Wight, op het programma. Daarbij ga je halverwege door een smalle doorgang tussen een paar ondieptes en daar stroomt het nogal hard. Dus het is zaak om het zodanig te plannen dat je daar stroom mee hebt, vandaar het vroege vertrek. De wind varieerde nogal in kracht, soms 4 of 5, soms 3. Maar het was een prachtige tocht, eerst nogal koud, maar de hele dag zonnig en blauwe lucht met witte wolkjes. Vlak voor de Solent heb ik even 5 minuten de motor er bij aan gezet om een geul over te steken omdat er in de verte een groot cruiseschip aan kwam. Ik had geen zin om te wachten tot ik er achter langs kon gaan.
Ook op de Solent heeft de wind soms kuren, hij draaide ineens naar zuidoost, dat betekende voor mij dat ik pal voor de wind zou moeten gaan varen. Dat wilde ik niet dus ben ik voor de wind weg gaan kruisen, dan hou je de wind goed in de zeilen. Je moet dan alleen wel af en toe gijpen en dat is best wel lastig als je solo vaart.
Vlak bij Cowes, het mekka op Engels zeilgebied, heb ik de zeilen gestreken. Af en toe klonken er een schoten, dat waren startschoten voor zeilwedstrijden. Behalve deze middag waren er ook ’s avonds wedstrijden voor diverse klassen, dat schijnt elke dinsdagavond zo te zijn. Erg leuk om zo veel bedrijvigheid te zien voordat die wedstrijden beginnen.
Morgen maar even een rustig dagje houden.

Maandag 03-06-2013
Vandaag stond er een vrij korte tocht op het programma namelijk van Eastbourne naar Brighton langs de mooie kaap Beachy Head (zie de foto hieronder).
Doordat de wind min of meer van achteren kwam (dat is altijd lastig zeilen), heb ik eerst een grote slag van de kust af gemaakt, daarna van koers veranderd richting Brighton. Tijdens die slag trok de wind vrij sterk aan, een dikke windkracht 5 en af en toe 6. Met halve wind en ongereefde zeilen liep dat wel erg hard. 
De boot stuurt zichzelf m.b.v. de stuurautomaat
Voor de haveningang was de zee erg onrustig zodat het laten zakken van het grootzeil op zijn zachts gezegd nogal lastig was. Na het afmeren ook hier weer even de ASDA bezocht voor wat boodschappen. Weer aan boord de reisvoorbereiding van de volgende dag doorgenomen, dat doe ik in feite elke dag, even kijken hoe de stroming is, een route uitzetten en bepalen hoe laat ik moet vertrekken.



 
Zondag 02-06-2013
Ook deze dag werd een noord tot noordoostelijke wind 4 opgegeven. Dus mooi om verder te gaan. Vanwege de stroming hoefde ik pas om een uur of tien te vertrekken. Nadat ik me had afgemeld bij de Marine Office heb ik het grootzeil gehesen in de binnenhaven. Daarna toestemming gevraagd aan Port Control om de haven via de westelijke ingang te verlaten, dat mocht zonder oponthoud. Net buien de haven de genua er bij uitgerold. Het begon goed met de wind in de zeilen. 
Onderweg van Dover naar Eastbourne, Mijn positie is bij het zwarte pijltje.

 Helaas al na een kwartier zakte de wind in en heb ik de motor weer gestart.  De geschiedenis ging zich echter herhalen, want weer na een kwartier werd de wind zo weinig dat de motor weer moest bijspringen. Een uurtje later draaide de wind naar westzuidwest en nam iets toe tot 3 Bft en heb ik ruim een uur kunnen zeilen, dat was een record voor deze dag. Daarna moest ik nog 2 uur motoren voordat ik in Eastbourne aankwam. Daar moest ik even voor de sluis wachten, maar ik kreeg vervolgens een prachtige plaats toegewezen.
Op dit stuk zag ik op een gegeven moment wel een paar bruinvissen (of tuimelaartjes of dolfijntjes, dat weet ik niet zeker). Pas ruim 2 uur later trok de wind weer wat aan, maar was wel gedraaid naar zuidoost. Dat was geen probleem, ik kon weer zeilen!
In het havenkantoor nog even gevraagd od ASDA (een grote supermarkt) op zondag open was en tot hoe laat dan wel. Men dacht nog een uurtje of anderhalf. Ik liep daar naar toe omdat het brood helemaal op was. Maar helaas de ASDA was gesloten, dus moest ik daar de volgende dag nog een keer heen.

Zaterdag 01-06-2013
Deze dag werd er een noordelijke wind verwacht, kracht 4. Dat is dus een mooi moment om over te steken naar Engeland. Het eerste stuk tot even voordat ik bij de shippinglane aankwam, klopte deze verwachting, maar daarna werd het minder. Na een poosje aanmodderen waarbij het grootzeil vervelende klappen kreeg te verduren door de golven (en bij gebrek aan druk in het zeil doordat de wind was afgenomen), heb ik de motor gestart, het voorzeil ingerold en het grootzeil strak midscheeps aangetrokken. Onderweg hoorde ik via de marifoon bij de veiligheidsberichten dat er een paar roeiers het kanaal overstaken. De scheepvaart werd verzocht om hiermee rekening te houden. Na 3 uur motoren kwam ik in Dover aan en heb ik afgemeerd in het Granville Dock, 1 van de 3 mogelijkheden, maar in deze lig je het meest beschut.

2 opmerkingen:

  1. hoi opa,

    is het leuk?
    het is hier mooi weer.
    ik loop mee met de avondvierdaagse.

    groetjes van maud xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maud,
      Wat leuk dat je mij even een berichtje stuurt.
      Ik heb al mooie zeiltochen gemaakt en ben nu in Engeland, maar dat had je zeker wel al gezien of gelezen.
      Het is hier ook mooi weer, gisteren en vandaag kon ik weer eens in korte broek lopen.
      Veel succes met de avondvierdaagse.
      Groetjes, Opa xxx.

      Verwijderen