zondag 30 juni 2013

Zondag 30-06-2013
Om vijf uur ging de wekker want ik wilde om zes uur vertrekken. Met een opkomende zon tussen een paar rotsen voer ik de Tor Bay uit. Er was geen wind maar ik heb wel het grootzeil gehesen voor het geval er toch nog een beetje zou gaan waaien. Na een drie kwartier werd het zicht minder en het werd waarempel zelfs mistig. Gedurende een korte tijd maar een paar honderd meter zicht. Even twijfel, doorgaan of niet. Toch even verder gaan en na enige tijd kon ik iets verder kijken, een mijl ongeveer (schat ik). Ook wist ik dat in deze grote baai die ik moest oversteken, bijna geen scheepvaart is, dus besloot ik om verder te gaan. Met het beetje wind dat er was, heb ik ook het voorzeil uitgerold, maar de motor moest wel blijven meehelpen. In het begin zag ik direct al dat het log het weer niet deed, dus had ik geen bootsnelheid alleen de snelheid over de grond aangegeven door de GPS. Na ongeveer 38 mijl had ik zegge en schrijven 1 vrachtboot gezien die ver achter mij langs ging. Nu zou ik Portland Bill in het vizier moeten krijgen maar dat duurde toch nog even. Pas toen ik er een kleine 3 mijl vanaf was, zag ik de vage contouren van dat schiereiland. Heel lang twijfelde ik om er vlak langs te gaan of met een grote bocht er omheen want het is daar altijd heel warrig water,zelfs dikke schuimkoppen terwijl er weinig wind is. Op het laatste moment besloot ik om de korte route te nemen. Terwijl de kompaskoers 30 graden was, ging ik 70 graden over de grond vanwege de harde stroom die daar stond. Ik kon nog net het meest warrige water ontwijken. De laatste paar mijl ging de wind een beetje doorzetten maar dat was niet meer de moeite waard om te gaan zeilen. In de haven van Weymouth kreeg ik een vrij plekje aan de steiger aangewezen. Daar heb ik eerst het log er weer uit gehaald, deze zag er nog schoon uit, dus ik heb hem er weer in geplaatst, nu in de lengterichting van de boot, waarschijnlijk was dat de oorzaak van het ontbreken van de bootsnelheid. Als het weer goed is, ga ik morgen naar de Solent,waarschijnlijk naar het mooie plaatsje Yarmouth.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten