donderdag 27 juni 2013

Donderdag 27-06-2013
Zondag was niet zo’n lekkere dag, het waaide behoorlijk hard en de temperatuur was ook al niet zo aangenaam. We zijn die dag niet van boord geweest. Veel gelezen en een spelletje kaart gespeeld.

Jachten aan boeien op de rivier bij Salcombe

Afgelopen maandag was het een dag voor springtij, dat betekent dat het verschil tussen hoog en laag water in Salcombe bijna 5 meter bedraagt. Dat konden we goed zien toen we met het bijbootje naar het stadje gingen, grote ondieptes waren er bij laag water ontstaan waarop vele bootjes droog kwamen te liggen. Een prachtig gezicht, helaas had ik toen geen fototoestel bij me omdat we nogal veel boodschappen gingen doen en we niet al te veel gewicht mee wilden nemen. 
Dinsdag zijn we van Salcombe naar Torquay gegaan, een stad aan de Tor Bay, wat ook wel de Engelse Rivièra genoemd wordt. Het is inderdaad een mooie baai met steden als Brixham, Paignton en het al genoemde Torquay. 
De haven van Torquay aan de Tor Bay

Vlak voordat we vertrokken, zagen we dat het stekkertje van de elektronische kaartplotter van het kabeltje los was gegaan, dus moeste we het maar zonder dat hulpmiddel doen. We zijn daarom iets ruimer rond de kapen Prawle Point en Start Point gevaren. In de riviermonding hadden we het grootzeil gehesen en met behulp van de motor de zee op gevaren. Helaas was er zo weinig wind dat de motor niet uit is geweest. In het begin stond er nog wel een behoorlijke deining als gevolg van de harde wind in de afgelopen dagen. Na een uurtje waren we daar wel aan gewend. Een mooi tochtje langs de ingang van de rivier de Dart en langs de kaap Berry Head met hier en daar rotsen vlak voor de kust. In de Tor Bay hebben we het grootzeil rustig kunnen laten zakken en opbinden. Een halve mijl voor de ingang van de haven heb ik ons even gemeld en we kregen een plekje aangewezen aan een steiger. ’s Avonds hebben we gegeten in de London Inn, een grote Engelse pub met een klassieke degelijke uitstraling.
Gisteren hebben we besteed aan wat huishoudelijke taken, met name een wasserette opgezocht en boodschappen gedaan.
Vanmorgen vroeg is Tonny op de bus gestapt naar Exeter Airport om van daaruit naar Amsterdam te vliegen. Haar vakantie zit er eind van de week weer op. Vanaf nu ga ik (voorlopig) weer alleen verder.

3 opmerkingen:

  1. hoi opa

    is het leuk in engeland
    ik ben blij dat oma terug is
    waneer kom je terug

    xxx maud


    hoi opa,
    gaat het goed?
    zit je lekker aan het varen?
    is het leuk op vakantie?
    gaat het goed op de boot?

    xxx annika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maud en Annika,
      Ja, ik vind het erg leuk in Engeland, alleen het weer is niet altijd zo mooi. Alles gaat goed op de boot. Ik heb nu een paar dagen niet gevaren maar morgen wil ik weer een heel eind gaan zeilen naar een andere plaats.

      Verwijderen
  2. Maud, ik was nog vergeten te zeggen dat ik pas over een paar weken terug kom.
    Groetjes, opa.

    BeantwoordenVerwijderen