woensdag 12 juni 2013

Dinsdag 11-06-2013
Vandaag veel wind, maar we hadden vooraf toch al besloten om hier een paar dagen te blijven liggen om de omgeving te verkennen. ’s Morgens regende het maar in de middag klaarde het op. Ik heb het bijbootje op het voordek opgepompt en overboord gezet. Daarmee zijn we naar de kant gevaren en een wandeling gemaakt. Dat viel nogal tegen want het was een verschrikkelijk eind heuvel opwaarts!
We wilden naar Dartmouth lopen maar dat hebben we toch maar niet gedaan. We zijn terug gegaan naar de plek waar het bijbootje lag en daar in een pub even uitgeblazen en een drankje genomen. Even gevraagd of we daar stroom konden krijgen voor mijn laptop. Dat was het geval dus de volgende dag, er werd nog meer wind en regen opgegeven, zullen we teruggaan om het reisverslag bij te werken. Woensdag dus geen zeilactiviteiten. Maar het is geen straf om hier te liggen, mooie rondvaartbootjes en ferries varen af en toe langs, waaronder een raderboot. Waarschijnlijk blijft het nog slecht weer, dus wanneer we verder gaan, weten we nog niet.

Maandag 10-06-2013
Deze dag hadden we een nog langere tocht te gaan, ruim 50 mijl van Weymouth naar de River Dart. Nu een zuidoostelijke wind, kracht 3 tot 4. Na een douche zijn we om 11:00 uur vertrokken. Net in de havenmond het grootzeil gehesen, maar het eerst uurtje hadden we de wind pal tegen en hebben de motor bij laten staan. Daarna konden we wat stuurboord uit, het voorzeil er bij uitrollen en de motor uitzetten. We hebben nog even getwijfeld of we ruim om Portland Bill heen zouden gaan, want bij die kaap staan vaak brekende golven als het een beetje waait. Maar omdat het op dat moment maar windkracht 3 was, besloten we om er vlak langs te gaan. Bovendien was de stroomrichting en de windrichting hetzelfde en dat is meestal gunstig. Dat bleek ook wel want het was daar een behoorlijk vlakke zee.
Onderweg van Weymouth naar River Dart
Bijna het hele traject hebben we lekker gezeild maar de laatste 2 uur werd de zee weer onrustiger met als gevolg dat met name het grootzeil grote klappen maakte. Door de grootschoot handmatig onder controle te houden, hebben we tot aan de monding van de Dart kunnen zeilen. Daar hebben we de genua ingerold en het grootzeil nog even strak midscheeps getrokken en op de motor de rivier een eindje op gevaren. Daar was het water een stuk rustiger en hebben we het grootzeil gestreken. We zijn de rivier ongeveer 3 mijl op gevaren, langs Dartmouth naar een klein plaatsje genaamd Dittisham. Daar hebben we een bezoekers-boei opgepikt.

Zondag 09-06-2013
Vandaag staat er tochtje van ongeveer 40 mijl op het programma, van Lymington naar Weymouth. We konden eerst uitslapen, want gezien de stroomrichting hoefden we pas om een uur 12 weg. Er was weer noordoosten wind voorspeld, daarom besloten we in eerste instantie om alleen met het voorzeil te gaan varen. Maar eenmaal na een half uurtje leek de wind toch iets schuin van achteren te komen, dus hebben we het grootzeil er ook maar bij gehesen.
Haven van Weymouth
Een paar mijl verder verlieten we de Solent met aan stuurboordkant Hurst Castle en aan bakboordkant de beroemde Needles. Na ruim 2 uur gezeild te hebben, zakte de wind in tot 3 en even later 2 Bft. Hierdoor begonnen de zeilen verschrikkelijk te klapperen omdat er nog wel golven waren. Dat schoot niet op, we hebben het voorzeil ingerold en hebben de motor gestart. Halverwege passeerden we Albin’s Head waar het een erg rommelige zee was, gelukkig duurde dat maar een kwartiertje. De motor is niet meer uit geweest tot we om 18:30 uur zijn afgemeerd in Weymouth naast een Engelsman die een weekend eerder de beroemd Round the Island (Wight) heeft meegedaan. Dat was een jaarlijks terugkerende wedstrijd waar ongeveer 1400 zeilboten aan meedoen!

Zaterdag 08-06-2103
Een rustdag in Lymington. We hebben een wandeling gemaakt richting de Solent naar een natuurgebied. Nog geprobeerd een reserve zekering te kopen, maar dat type was niet in voorraad.

Vrijdag 07-06-2013
Gistermiddag Tonny opgehaald bij de Fast Ferry. Zij is komen overvliegen van Amsterdam naar Southampton en daar met trein (10 minuten) en busje naar de Ferry gegaan. Ze was ongeveer om 19:00 uur in Cowes en hebben daar in een pub een eenvoudige maaltijd genoten.
Vandaag hadden we eerst veel regen en onweer maar ’s middags klaarde het op en dat kwam goed uit met de westgaande stroom want we zijn even na de middag naar Lymington gezeild. Het was pal voor de wind (noordoost 4 tot 5 Bft), we hebben alleen het voorzeil gebruikt. Het was maar 9 mijl en met de stroom mee waren we dus lekker vroeg op de plaats van bestemming. Hier zijn we de dure marina’s voorbij gevaren en naar de Town Quay gegaan. Daar konden we een plekje krijgen naast een motorsailor, die mensen bleven nog tot na het weekend dus dat kwam goed uit want wij wilden daar ook 2 nachten blijven. Lymington is een leuk stadje met een oud centrum. Op de kade zitten altijd veel mensen naar de haven te kijken, vaak met snack op te peuzelen (b.v. fish and chips), echt een Engels tafereel.