zaterdag 7 augustus 2010

Helaas had ik hier gisteren en vanmorgen ook wat problemen met een internetverbinding, maar hier is dan de beloofde update:

Zaterdag 31-07-2010
Vandaag zal Gerben hier naar toe komen.
De vlucht naar Londen is vlot verlopen, maar daar hoorde hij dat de vlucht naar Jersey was uitgesteld i.v.m. mist op de luchthaven van Jersey. Nog wat later hoorde hij dat zijn vlucht was gecanceld. Uiteraard ging hij proberen om over te boeken en dat is inderdaad ook gelukt. Hij is nu tegen vijf uur vertrokken en zal tegen zeven uur met de bus in St. Helier aankomen. Ik heb ondertussen wat boodschappen gedaan en de boot met zoet water schoongemaakt. Tijdens een wandelingetje kwam ik een bijzonder apparaat tegen, een hele grote stoomklok. Ik had er nog nooit van gehoord.

Zondag 01-08-2010
We hebben in de voorhaven het grootzeil gehesen met 1 rif er in en zijn op motorkracht langs de zuidkant van Jersey naar het westen gevaren met de wind pal tegen. Bij de zuidwestpunt stond er een lastige zeegang met golven die kort en steil waren en van alle kanten leken te komen. Toen we daar voorbij waren hebben we de fok er bij getrokken en de motor uitgezet. Helaas was Gerben op dat moment al niet zo lekker. We konden nog kiezen tussen Guernsey en het eiland Sark.
Na een uurtje hebben we besloten om naar Sark te gaan en daar te ankeren in een baaitje. Dat bleek een goede beslissing te zijn, wat een fantastisch mooi eiland is dat. We konden kiezen uit 2 baaitjes die vlak naast elkaar lagen en we hebben gekozen voor de Dixcart-bay, daar kon je met de rubberboot naar een strandje en dan via steile wandelpaadjes het eiland op gaan. Aan het eind van de middag hebben we dat nog even gedaan en hadden een prachtig uitzicht van bovenaf naar de baai waar onze boot lag.

Maandag 02-08-2010
Deze dag hebben we besteed om het grootste gedeelte van het eiland rond te wandelen. Wat gemakkelijk te doen is omdat het eiland maar 3 mijl lang en 1,5 mijl breed is, met een kustlijn van 40 mijl. Wat een oase van rust als je daar een wandeling maakt, geen autowegen (er zijn helemaal geen auto’s, motoren of brommers op het eiland, alleen maar paarden, fietsen en een paar trekkers), je hoorde alleen maar het ruisen van de wind en de zee. We hebben een wandeling gemaakt vanaf de baai door de Dixcart valley, dat leek wel een sprookje zo mooi. Daar vandaan gingen we op zoek naar het centrum voor een bakje koffie.
Daar aangekomen leek het wel alsof je 200 jaar terug in de tijd was gezet. De “Avenue” was de hoofdstraat en bestond uit een onverharde weg met wat winkeltjes, een terrasje en wat huisjes.
Van daaruit zijn we naar een paar haventjes gelopen aan de noord/oost zijde, via een cliffwalk en een aantal pittoreske laantjes het eiland dwars overgestoken naar de “Window in de Rock”. Vanuit dit punt hadden we een prachtig uitzicht op Guernsey waar ik een aantal dagen eerder geweest was. Daarna naar het zuiden gelopen naar “La Coupee”, dat is de verbinding tussen Sark (het grote gedeelte van het eiland) en Little Sark (het kleine gedeelte aan de zuidwestkant). Deze verbinding is mede door Duitse krijgsgevangenen gebouwd en zeer smal (alleen bedoeld voor paard en wagen) en aan beide zijden zeer stijl.
Na ca. 17 kilometer wandelen hebben we deze dag afgesloten met een welverdiende pint op het terras bij het Dixcart hotel (zeer bekend bij Jazz muzikanten). Al met al een bijzondere ervaring om af te meren in een baai en dan met een bootje het strand op te varen. Het eiland Sark is dankzij de steeds verrassende uitzichten op de ruige kust, en de gemoedelijkheid en rust die er heerst een prachtig eiland waar we beiden nog wel een keer heen zouden willen gaan. Voor me er informatie over het eiland zie http://www.sark.info/.

Dinsdag 03-08-2010
Het volgende doel was het eiland Alderney. Langs de rotsachtige oostkust van Sark zijn we op de motor gevaren want er was praktisch geen wind. Dat bleef de hele tocht zo, geen wind maar wel zon, we konden in korte broek zonder shirt naar Alderney varen. Vlakbij het eiland zagen we nogal heftige stroomrafelingen, voor alle zekerheid gingen we daar maar met een boog omheen. Kort daarna begon het ook nog een beetje te waaien, maar dat was de moeite niet meer op zo’n korte afstand van de haven. In de baai moesten we even zoeken naar een vrije visitors-boei maar die vonden we een beetje in een uithoek van de baai. Aan het eind van de middag even naar het havenkantoor gelopen en betaald voor de nacht en vervolgens op een terrasje met uitzicht over de baai een biertje gedronken.

Woensdag 04-08-2010
Deze dag was het nogal bewolkt en af en toe wat regen. We besloten desondanks een eindje over het eiland te wandelen. Helaas viel dat een beetje tegen, zeker vergeleken met wat we een paar dagen eerder op Sark hadden gezien. Bij de havenmeester hadden we gevraagd waar we een supermarkt konden vinden, hij verwees ons naar een klein winkeltje waar niet zo veel keus was. Verder in het plaatsje bleek ook nog eentje te zijn, daar hebben we wat meer boodschappen gehaald. Achteraf kwamen we er achter dat vlakbij het havenkantoor een hele grote supermarkt was, het is onbegrijpelijk dat ons dat niet was aangewezen.

Donderdag 05-08-2010
De wind was gisteravond al in de noordwesthoek gaan zitten en dat had tot gevolg dat er grote golven de baai binnen rolden.
Je kon je in de boot niet verplaatsen zonder je vast te houden, en op het dek was het helemaal uitkijken. Wat echter veel erger was dat was het feit dat we door het rollen en stampen en piepen en kraken van de boot praktisch niet hebben kunnen slapen. Gelukkig hoefden we niet heel vroeg weg, dus ’s morgens eerst nog even naar de wal geweest, daarna de bijboot op het voordek gebonden en ’s middags vertrokken met bestemming Cherbourg. Dat was een lekker tochtje, op zich ongeveer 24 mijl maar omdat de wind pa van achteren kwam, hebben we eerst een lange slag naar buiten gemaakt, daarna een stormrondje gemaakt (het was ondertussen windkracht 5 geworden) om daarna in één slag naar Cherbourg te zeilen. Dat was wel ongeveer 8 mijl langer maar veel lekkerder zeilen dan met de wind recht van achteren. Na schoon schip maken en douchen, hebben we de dag afgesloten met een lekkere maaltijd in het restaurant bij de haven.

Vrijdag 06-08-2010
Vandaag een rustdag, de bijboot schoongemaakt en opgevouwen en even naar het centrum van de stad wezen wandelen waar we een heerlijk “stokbroodje gezond” hebben gegeten. Daarna nog even doorgewandeld en in het “”Cité de Mer” wat oude onderzeebootjes hebben bekeken. Aan boord heeft Gerben een heerlijk kippensoepje gemaakt en eieren gebakken. Verder de voorbereidingen getroffen voor zijn terugreis met de trein naar Nederland.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Wat een mooi reisverslag met al die schitterende foto's, echt indrukwekkend. Ankeren in een baai heeft toch wel wat.
    Tot gauw, Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moeten we onze doelen bijstellen: niet naar Denemarken waar we toch nooit komen, maar naar de Kanaaleilanden waar we dan ook weer nooit zullen komen ;-)
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen