donderdag 19 augustus 2010

Hier weer even het verslag van de afgelopen dagen:

Zondag 15-08-2010
Vanwege harde wind zijn we nog maar een dagje in Brighton blijven liggen.
Nu zijn we wat verder naar het echte centrum gelopen en kwamen in een heel leuke wijk met smalle straatjes, The Lanes. Vlak daarbij was het pompeus Indisch sprookjes paleis, de Royal Pavilion, gebouwd in opdracht van een 21-jarige prins van Wales, de latere koning George IV. Op de terugweg wilden we even langs de ASDA om een paar boodschappen te doen, maar die was na 17:30 uur gesloten op zondag. Toen zijn we uit nood maar bij een Italiaans restaurantje gaan eten met uitzicht op de haven (wat kan het leven toch hard zijn ….).

Maandag 16-08-2010
Ondanks de redelijk harde wind zijn we nu toch verder gegaan. In de voorhaven van Brighton-marina hebben we het grootzeil gehesen met 2 reven er in. De wind was WNW zodat hij schuin van achteren zou komen. Dat was ook het geval dus de fok kon er ook bij getrokken worden. Helaas kwam na enige tijd de wind bijna recht van achteren en deed de fok niets meer, die hebben we dan ook maar ingerold.
Voorbij Beachy Head met de bekende vuurtoren, kwam de wind van opzij zodat de fok toen weer mee mocht doen. Dat ging nog even lekker hard. Bij de sluis van Sovereign Harbour (Eastbourne) konden we direct naar binnen en kregen een mooi plekje aangewezen.

Dinsdag 17-08-2010
De wind bleef maar hard met name in de buurt van Dover zodat we hebben besloten om vandaag niet die kant op te gaan.
’s Middags hebben we de bus genomen naar het centrum van Eastbourne om de stad en de boulevard te bekijken. Het werd een echt Engels middagje, tamelijk koud en regen. Maar we hebben wel een beetje een indruk gekregen van deze stad met een typisch ouderwetse Engelse pier.
’s Avonds aan boord even geborreld voor dat we aan het avondeten begonnen. Een heerlijke pastaschotel!

Woensdag 18-08-2010’s Morgens rustig aan gedaan want vanwege de stroom hoefden we niet vroeg weg. Om 11:30 uur het sluisje genomen en 10 minuten later de zeilen gehesen. Er stond nog niet veel wind (3 Bft WNW, schuin van achteren) zodat we met een kalm vaartje door het water gingen. Na een half uur zakte de wind helemaal in en hebben we de fok weggedraaid en de motor gestart. Gelukkig nam de wind na ongeveer 3 kwartier weer toe en was ook gedraaid naar WSW zodat we hem nu schuin van achteren over stuurboord kregen. Daarvoor moesten we wel iets meer naar buiten gaan verder de zee op om de wind goed in de zeilen te houden. In korte tijd ging het steeds harder waaien, van 4 naar 5 naar 6 Bft. De golven werden uiteraard ook steeds hoger, ik schat een meter of 2 tot 2,5. De stuurautomaat kon dit niet goed aan dus heb ik alles zelf gestuurd. Vlak bij de shippinglane aangekomen moesten we de koers verleggen en dan konden we in één slag naar Dover varen. Vanwege de harde wind was het niet verstandig om te gijpen maar hebben we een stormrondje gemaakt. We hebben wel eerst de fok weer ingedraaid want het rak naar Dover was helemaal pal voor de wind. Met alleen het ongereefde grootzeil dat goed was gefixeerd door een bulletalie naar de punt, ging dat prima en hard zat. We gingen langs de zuidoost punt van Engeland (Dungeness) door The Strait of Dover (het Nauw van Calais), het water werd daar steeds ruwer en de golven nog hoger, er zaten knapen bij van minstens 3 meter die prachtig onder de boot door rolden met schuimend en sissend geweld. De windmeter toonde regelmatig 32 tot 33 knopen wind, dat is een dikke 7 Bft. Enkele mijlen voorbij Dungeness, toen we het smalste gedeelte van het water gepasseerd waren, werd het water weer iets rustiger. Op dit traject hebben we een paar keer een dolfijnachtige gezien, vermoedelijk een bruinvis. Op een gegeven moment zwom die achter de boot langs en volgde ons even. Naarmate we dichter bij Dover kwamen, werd het water weer erg onrustig, de golven werden steiler en kwamen niet meer mooi van één kant, het werd erg warrig, maar dat was ons al bekend, dat is daar namelijk altijd het geval, ook met rustig weer. Gelukkig kregen we van Port Control direct toestemming om de voorhaven binnen te varen. Dat was overigens nog wel even heftig want dat was bijna halve wind, de bulletalie moest gevierd worden en het grootzeil een stuk aangetrokken. In de voorhaven zijn we zo ver mogelijk doorgevaren om een beetje in de luwte van de hoge kademuur te komen waar we het grootzeil maar rigoureus naar beneden hebben laten vallen en snel een paar zeilbandjes er omheen gebonden, want zelfs hier stond er toch nog veel wind. Vervolgens de Marina opgeroepen en die gaven ons een mooi plekje in het Granville Dock waar we wel erg beschut lagen. Na deze heftige tocht hadden we wel een borrel verdiend voordat we schoon schip gingen maken (het zeil netjes opvouwen, alle lijnen mooi opbinden). Helaas hebben we geen foto’s kunnen maken onderweg, daarvoor was het te ruw.

Donderdag 19-08-2010
Vanochtend Tonny naar de ferry gebracht waarmee ze naar Calais vaart en verder met de trein terug naar huis gaat. Verder heb ik de ochtend doorgebracht met het bijwerken van het verslag t.b.v. de blog, een aantal schroefjes van deurklinken voorzien van locktite omdat die er steeds uitvielen. ’s Middags boodschappen gedaan en bij een McDonalds de blog geupdated. Daarna op een terrasje met uitzicht op de jachthaven een lekkere pint gedronken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten