zondag 29 augustus 2010

De laatste loodjes ....

Zaterdag 28-08-2010
Misschien zou het vandaag iets beter worden met de wind. Daarom was ik van plan om 07:00 uur te vertrekken en dan naar de Roompotsluis te varen en vervolgens kijken hoe ver ik zou komen op de Oosterschelde. Toen de wekker om 05:30 uur ging, hoorde ik al dat de wind nog steeds hard woei, dus ben ik in bed gebleven en uitgeslapen. ’s Middags ben ik wel om 13:00 uur weg gegaan maar met Vlissingen als doel. Omdat het nog behoorlijk hard waaide, zag ik geen kans om in de kleine kom van de haven van Blankenberge het grootzeil te hijsen (ik wilde dat eigenlijk met 2 reven doen). Daarom ben ik op de motor de zee op gegaan met de bedoeling alleen de fok te gebruiken. Buiten de haven stond er zo’n verschrikkelijk zee met warrige golven dat ik eerst een poosje zo bleef doorvaren. Na een half uurtje dan toch maar de fok uitgerold, maar echt lekker zeilen was het niet, de boot rolde van de ene kant naar de andere. Bij Zeebrugge heb ik even weer de motor bij gezet om flink snelheid te maken om voor een zeeschip langs te kunnen die in de verte naderde met de haven van Zeebrugge als doel. Daarna de motor weer uit en doorgehobbeld naar Vlissingen. De snelheid door het water was niet veel maar de meegaande stroom maakte uiteraard veel goed. Even na vieren was ik in de buitenhaven bij de kleine sluis, Er moest eerst een klipper in en daarna de andere zeiljachten en motorboten. Ik was als laatste en met veel dringen kon ik er nog net bij. De sluiswachter riep al door de marifoon dat ik aan de binnenste sluisdeuren kon afmeren want alleen de buitenste gingen dicht. Dat was dus een meevallertje. Om kwart voor vijf was ik bij de Keersluisbrug en daar heb ik de brugwachter opgeroepen om te vragen tot hoe laat de 5 bruggen naar Middelburg bediend werden. Dat was 24 uur per dag dus daarop heb ik de vraag gesteld of ik dan een opening kon krijgen. Dat kon na een kwartiertje en met mij gingen er nog een paar bootjes mee. Om kwart over zeven was ik in Middelburg en het bruggetje daar werd om 19:30 uur voor het laatst geopend. Ondertussen was ik mede-DCN-lid en mede-Putter Bas v.d. Perk en zijn vrouw tegengekomen. We zijn naast elkaar afgemeerd en ‘s avonds ben ik daar op bezoek geweest om even te kletsen over de vakantie en van alles en nog wat.

Zondag 29-08-2010
Vandaag wilde ik vroeg weg, de eerste brugopening in Middelburg is altijd om 08:30 uur, en eens kijken of ik zo ver mogelijk kon komen. Helaas had de havenmeester/brugwachter zich verslapen en was er een collega opgetrommeld die om 09:15 uur de brug opende. Op motorkracht het kanaal door naar Veere waar ik even moest wachten bij de sluis. Op het Veerse Meer was het zoals meestal nogal erg vlagerig, ook daar heb ik de zeilen niet gebruikt. Onderweg even naar Tonny gebeld en die waarschuwde mij voor slecht weer, erg harde wind met zware windstoten tijdens buien. Daarop heb ik besloten om bij de jachthaven Delta Marina in Kortgene te stoppen. Voordat ik daar was, heb ik ook nog even met zwager Harry gebeld om te vragen of hij nog naar de verjaardag van Gerben ging. In eerste instantie zei hij van niet maar even later belde hij terug en ze gingen toch nog wel even.
Dan kon ik mooi mee rijden, zag ik de halve familie weer en aan het begin van de avond werd ik weer bij de boot gebracht. Daar aangekomen bleek het nog steeds hard te waaien (zie foto) en af en toe werd het zelfs erger. Ik heb nog wat extra stootwillen tussen de boot en de steiger gehangen want aan lager wal worden die bijna plat gedrukt. Hopelijk zwakt het vannacht wat af, maar daar reken ik niet te veel op. Morgenochtend geven ze ook nog veel wind op, dus het zal wel niet voor de middag zijn voordat ik vertrek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten