woensdag 25 augustus 2010

Vandaag is het er dan toch van gekomen, de oversteek naar het vasteland. Vanochtend in Dover werd er overdag een windkracht 3 tot 4 Bft uit het zuidwesten opgegeven en later 5 tot 7, misschien 8. Maar ja, wat is “later”? Normaal gesproken bedoelen ze daarmee meer dan 12 uur nadat het bericht is uitgegeven dus in dit geval zou dat na 18:00 uur zijn. Na enige twijfel heb ik toch besloten om het er op te wagen. Het eerste uur was er weinig wind schuin van achteren, dat gaf weinig voortgang dus de motor mee laten draaien. Bij de rand van de shippinglane moest ik mijn koers verleggen naar Zuidoost en nam de wind ook een beetje toe dus de motor kon uit. Dat was weer even lekker zeilen met halve wind kracht 4. Het was niet erg druk met de grote zeeschepen maar ik moest toch 1 keer mijn koers met een graad of 25 bijstellen om achter een grote tanker langs te gaan, daarna weer de oude zuidoost koers opgepakt. Na de oversteek van de shippinglane werd de koers bijgesteld naar oost en dat betekende weer de wind schuin van achteren maar omdat er voldoende wind stond, was dat nog steeds lekker zeilen. Ondertussen begon het wel een beetje te regenen maar dat mocht de pret niet drukken. Nabij het Franse plaatsje Gravelines hield de wind het voor gezien en heb ik de laatste 1 uur en 3 kwartier weer de motor moeten gebruiken. In dit stuk heb ik wel weer een paar keer enkele dolfijnachtigen gezien, waarschijnlijk bruinvissen. Eén keer waren er twee stuks zo dicht bij dat ik hun snoet en ogen kon onderscheiden, een andere keer buitelden ze wat langer door het water maar die waren jammer genoeg wat verder weg.
Voordat ik de haven van Duinkerken in voer, had ik de zeilen al keurig opgedoekt. De regen werd helaas wel steeds meer. Om 17:45 uur meerde ik af aan de bezoekerssteiger en ben even naar de havenmeester gelopen die mij een box heeft toegewezen. Dus nog even verkassen en daarna kon ik (in de regen) de boel verder opruimen, een pilsje pakken en aan het eten beginnen.
De verwachting is dat het morgen en misschien overmorgen weer erg hard waait, dus wellicht kan ik hier pas zaterdag weer weg. Ik wacht maar even af.

Het online fotoalbum waar ik mee bezig was heb ik ondertussen geplaatst,
klik maar op: fotoalbum

1 opmerking:

  1. Hoi pap,
    Ik had niet gedacht dat je gisteren over kon steken, hier waaide het nog behoorlijk hard, vannacht ook nog met onweer erbij. Maar dan zie je dat het toch kan verschillen.
    Nou, je reis zit er nu echt bijna op, wij zijn erg benieuwd naar je verhalen die je dan "live" kan vertellen,tot gauw!!
    Dikke kus van Vera, Barry, Romy en Quinten

    BeantwoordenVerwijderen