vrijdag 27 augustus 2010

Hier even weer een update van het verslag.

Donderdag 26-08-2010
Het lag in mijn bedoeling om vandaag in Duinkerken te blijven liggen omdat er erg harde wind werd verwacht. Maar in de loop van de ochtend heb ik toch mijn plan bijgesteld. De Franse weerberichten gaven een SW 5 met uitschieters tot 7 op, de Belgische hadden het over 5 tot 6 Bft (ook zuidwest) en later afnemend tot 4. Omdat de windrichting goed was, besloot ik dan ’s middags toch te vertrekken met de stroom mee naar Oostende. Ik wilde dan alleen de fok gebruiken. Buiten de havenhoofden van Duinkerken stonden er uiteraard wel redelijke golven maar het was niet zo erg als vorige week woensdag toe we van Eastbourne naar Dover gingen. Omdat het pal voor de wind was en doordat vanwege de golven de boot niet mooi op een rechte koers was te houden, leek het mij niet zinvol om de fok uit te draaien want dan zou die van de ene kant naar de andere klappen dus ik ben maar gewoon op de motor blijven varen. In de Pas van Zuydcote werd het nog even een poosje windkracht 7 waardoor de boot af en toe flinke schuivers maakte wanneer er weer een grote golf onder door rolde. Tussen Nieuwpoort en Oostende begon het een beetje te regenen. Vlakbij Oostende gekomen besloot ik maar om nog even door te varen naar Blankenberge, ik had nog steeds stroom mee en dat zou ik nog een paar uurtjes houden. Het begon wel steeds iets harder te regenen, maar de wind nam inderdaad naar verwachting af tot 4 Bft. In Blankenberge bij de VNZ (Vrije Noordzee Zeilers) kon ik naast een Engelse boot afmeren en om 19:15 uur kon, na 5 uur varen, de motor uit.

Vrijdag 27-08-2010
Vandaag waait het hard uit het noordoosten. Dat is helemaal een verkeerde richting om naar Nederland terug te gaan. Dit is dus een verwaaidag in Blankenberge. Overigens niet verkeerd om hier een dagje te liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten