vrijdag 13 augustus 2010

Even een weekje geen of slechte internetverbinding gehad maar hieronder een verslag van de afgelopen dagen.

Zaterdag 07-08-2010
Gisteravond nog tot in de kleine uurtjes nagepraat over de afgelopen week. Dat viel vanmorgen niet mee toen om 08:15 uur de wekker afliep. Gerben heeft zijn spulletjes bij elkaar gezocht, we hebben samen nog een kop koffie gedronken en daarna is hij naar het station gegaan om weer huiswaarts te keren. In de haven had ik helaas weer geen internet, dus ben ik ’s middags naar een brasserie gegaan waar men gratis wifi had. Daar heb ik de blog bijgewerkt van de voorgaande vijf dagen.

Zondag 08-08-2010
Vandaag de oversteek terug van Cherbourg naar Yarmouth op het eiland Wight. Dat was ongeveer 66 mijl voor de boeg. Om even na achten vertrokken met een kalm windje (2 tot 3 Bft) “right on the nose” zoals de Engelse zeilers zeggen. Het grootzeil gehesen en de motor uiteraard laten draaien. In de ochtenduren was het bewolkt en nog vrij koud. Na een paar uur kwam de wind iets over bakboord in zodat ik de fok ook heb uitgerold, het betekende niet dat ik echt kon zeilen, het bleef motorzeilen, maar het hielp wel iets mee in de voortstuwing. In het begin van de middag kwam de zon er door en kon ik de warme kleding uittrekken en in korte broek en poloshirt gaan zitten. Pas om ongeveer kwart voor vier was de wind meer naar het westen gedraaid en ook toegenomen tot 4 Bft, toen kon de motor uit en kon het echte zeilen beginnen. Naarmate ik dichter bij Wight kwam werd het zelfs 5 Bft met de wind een beetje schuin van achteren, dat ging steeds lekkerder. Bij de Needles moest ik door de Needles Channel en daar had ik de wind pal van achteren. Dat is op zich al niet lekker zeilen, maar daar stonden ook nogal warrige golven. Daar staat dat water wel een beetje om bekend. Ik heb daar de fok ingetrokken en ook het grootzeil strak in het midden gezet en verder nog even een half uurtje op motorkracht naar Yarmouth gevaren. In de haven gaf één van de berthingmasters een teken van herkenning. Ook de bestuurster van de watertaxi zei dat ik al een “regular visitor” van de haven was geworden dit seizoen. Maar voorlopig zal dit wel de laatste keer zijn dat ik hier ben. Zo langzamerhand ben ik nu aan de terugreis begonnen.

Maandag 09-08-2010
Vanochtend om 09:00 uur uit Yarmouth vertrokken . Ik lag met de boot tussen twee andere boten in, de buitenste heeft zijn lijnen aan de achterkant even losgemaakt zodat ik achteruit er tussen uit kon varen. Er was helemaal geen wind dus op motorkracht heel rustig oostwaarts gevaren met een vrij sterke stroom mee. Tegen half elf was ik afgemeerd in Cowes. Tonny zou om 11:15 uur landen in Southampton en daarvandaan met trein, bus en fastferry naar Cowes gaan. Ik ben een eindje gaan wandelen en uiteindelijk naar de ferry-terminal gegaan waar Tonny om 13:15 uur arriveerde. Samen zijn we ergens een broodje gaan eten en naar onze boot gegaan. Later in de middag wat boodschappen gedaan en aan boord een borrel genomen op het weerzien na zes en een halve week.

Dinsdag 10-08-2010
Vandaag een dagje in Cowes blijven liggen vanwege harde wind en regen. Lekker rustig de dag doorgebracht. Met name in de middag werd het erg slecht weer.

Woensdag 11-08-2010
In de ochtend was de stroom naar het oosten dus voor ons de goede kant op om naar Portsmouth/Gosport te gaan. Het was maar een klein stukje varen (10 mijl), weinig wind maar vanwege die stroom schoot het lekker op. De eerste helft hebben we een beetje gezeild maar daarna was de wind bijna op, dus ging de motor aan. Omdat het ongeveer 2 uur voor hoog water was toen we Gosport naderden, hebben we een geultje vlak langs de kant gekozen (de Inner Swashway).
De toegang naar het gebied bij Portsmouth is vrij smal en daar komen veel ferries, hovercrafts en groten cruiseschepen binnen. De recreatievaart moet dan uiterst bakboord varen. Bij de Haslar-marina ligt een lichtschip waar de sanitaire voorzieningen en een bar c.q. restaurant zijn ingebouwd. ’s Avonds aan boord van dat lichtschip lekker gegeten.

Donderdag 12-08-2010

Rustdag in Gosport, boodschappen gedaan en tegen de avond een paar foto’s gemaakt van de markante spinakertower van Portsmouth juist op het moment dat er een grote ferry langs kwam die een verbinding onderhoudt met Noord-Frankrijk.

Vrijdag 13-08-2010
Vandaag wilden we verder naar Brighton. De stroom ging al vroeg die kant op dus moesten we de wekker op 05:45 uur zetten om daar van te kunnen profiteren. In de havenmonding het grootzeil gehesen en eerst een uurtje pal voor de wind gevaren met de motor bij. Daarna konden we de fok er bij trekken en kon de pruttel uitgezet worden. De wind deed goed zijn best en trok aan tot 5 Bft, af en toe 6. Maar schuin van achteren is dat geen probleem. Halverwege moesten we tussen een paar banken door waar de stroom uiteraard erg sterk was. Om 11:30 uur zakte de wind helemaal in en kwam ook weer pal van achteren. Op dat moment hebben we de fok maar weer ingedraaid en de motor gestart. Ook het grootzeil hebben we even later laten zakken en keurig op de giek opgebonden. Vlakbij de haven schoven er dikke wolken voor de zon en trok de wind weer wat aan. In de havenmonding was het weer een dikke 4 Bft wat het niet gemakkelijk maakte om aan te meren aan een steiger die aan hoger wal lag. Maar met hulp van iemand die op de steiger een lijntje kon aannemen, lukte dat ook wel weer. Eenmaal vastgemaakt begon de wind nog meer door te zetten en begon het ook nog te regenen, jammer want daarom konden we niet even lekker buiten zitten.

1 opmerking:

  1. Hoi Pa,

    Zo te horen was het gisteren een vrij ruwe tocht. Niet zo fijn maar jullie hebben het toch maar weer gedaan. Zo had je nog niet de oversteek alleen gemaakt en nu ga je het (waarschijnlijk) morgen alweer voor de vierde keer doen. Tja als je het doet moet je het goed doen hee. Succes morgen.

    Mooie foto's, vooral die van die zendmast zijn erg mooi gelukt.

    Nog veel plezier de laatste dagen/weken, geniet er nog maar ff van. Ze zal straks wel weer moeten wennen aan dat zoete water ;-) Misschien wil ze niet meer terug!

    Groetjes,
    Hoppies

    BeantwoordenVerwijderen