woensdag 30 mei 2018

Woensdag 30-05-2018
Gisteren was een te slechte dag wat het weer betreft om verder te gaan. Dus een extra dag in Dover gebleven. Ik kwam nog mensen tegen met een ander type Dehler die geen lid waren van de Dehlerclub, dus die heb ik een flyer overhandigd. En warempel, ze werden ter plekke lid! Ik heb ze onder het genot van een borrel, even meegeholpen om via de site lid te worden.
Vandaag om 05:30 uur (Engelse tijd) uit de jachthaven vertrokken. Toestemming gevraagd aan Port Control om door de westelijke ingang te vertrekken. In de voorhaven moest ik echter een tijdje wachten omdat er net een cruiseschip binnen kwam. Direct daarachter langs mocht ik de haven verlaten. Port Control had mij al ingelicht dat het erg mistig was met een zicht van ongeveer 500 meter. Maar ik ben toch doorgegaan. Voor mij waren ook al enkele jachten vertrokken. Met de radar en de AIS aan durfde ik het wel aan. Helaas stond er erg weinig wind en ook nog praktisch recht van achteren dus dat werd motorren. Het zicht werd wel wat beter, ongeveer 1 tot 1 1/2 mijl. Maar naarmate ik dichterbij bij Dungeness kwam (de Zuid-Oost punt van Engeland), werd de mist weer een stuk dichter. Ik voer daar echt wel dicht langs de kant maar kon geen land zien, het zicht was ongeveer 400 meter. Af en toe gaf Dover Coast Guard waarschuwingen door dat op sommige plaatsen minder dan 2 cables zicht was (dat is 2 keer een tiende mijl, dus 370 meter).
Op de radar zag ik zo nu en dan een echo van een ander vaartuig, maar kon die met het blote oog niet zien. En zo ben ik maar rustig aan doorgevaren naar Eastbourne.
Om 13:00 uur voer ik daar de sluis in en kreeg een mooie ruime plaats aangewezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten