woensdag 23 mei 2018

Zondag 20-05-2018
Om 7 uur ging de wekker want ik wilde om 9 uur door de sluis zijn om de stroom naar het zuiden mee te hebben. Maar toen ik naar buiten keek, zat het potdicht van de mist. Toch maar alles in gereedheid gebracht om te gaan varen. Uiteindelijk na een 3 kwartier wachten, kwam er een waterig zonnetje door en klaarde het iets op. Dus de motor gestart en naar de sluis gevaren waar ik overigens niet de enige was. Om even na 10 uur was ik door de sluis en ben het Slijkgat in gevaren alwaar ik de zeilen heb gehesen. Eerst moest de motor nog een kwartiertje bijstaan, maar na een kleine koerswijziging kon die uit en was het heerlijk zeilen geblazen.
Na de één na laatste boei (eigenlijk de tweede vanaf zee) kon ik een iets ruimere koers gaan varen. De zon was ondertussen ook al uitbundig gaan schijnen en ik kon wat laagjes kleding uit gaan doen. Dit was heerlijk zeilen!
Alles schepen die in de sluis lagen, gingen de Geul van de Banjaard in om naar de Oosterschelde te gaan, maar ik ging daar voorbij en moest daarna zodanig van koers veranderen dat ik bijna voor de wind ging varen. En dat was met windkracht 3 niet fijn. De snelheid ging er uit en de zeilen stonden te klapperen zonder dat ze effectief dienst deden. Daarom heb ik eerst het voorzeil ingerold en het grootzeil strak in het midden getrokken en uiteraard de motor gestart. Even later ook het grootzeil maar laten zakken.
Nabij het Oostgat heb ik het besluit genomen om niet naar Breskens te gaan maar naar Oostende. Daar zou ik een dag mee winnen. Vlak bij Zeebrugge moest ik de scheepvaartroute naar Antwerpen passeren en het zicht was (zoals de hele tocht) niet meer dan 2 ½ tot 3 mijl. Op de AIS zag ik dat er grote schepen aan kwamen die ik met het blote oog niet kon zien. Maar van enkele kon ik niet bepalen of die naar Zeebrugge gingen of de Westerschelde op. Ik ben daarom even gaan uitwijken naar een smal stukje van de geul om daar over te steken.
Net voorbij Zeebrugge was de wind weer aangetrokken en ook meer schuin van achteren zodat ik de genua maar weer heb uitgerold. Ik had ondertussen wel stroom tegen gekregen maar het ging toch wel lekker. De wind nam steeds meer toe tot uiteindelijk 6 Bft. De boot maakte behoorlijke schuivers van links naar rechts maar dat mocht de pret niet drukken.
Om 19:00 uur kwam ik bij de havenhoofden van Oostende aan. Het voorzeil ingerold en in de luwte van de havenmond de stootwillen opgehangen en de lijnen klaargelegd om af te meren. Het was best nog druk in de haven (Pinksterweekend) maar ik mooi naast een grote 46 footer afmeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten