zondag 17 juli 2016

Zondag 17-07-2016
Omdat zaterdag en zondag de wind niet gunstig was om de Westerschelde af te varen, zijn we gisteren in Middelburg gebleven. Vandaag om 12:15 uur het bruggetje van wsv de Arne gepasseerd en vervolgens met een zogenaamde Blauwe Golf de bruggen tussen Middelburg en Vlissingen gepasseerd. Daarna Konden we vrij snel in de grote sluis geschut worden en zijn we naar de Koopmanshaven gevaren die we ’s morgens hadden gebeld om een plekje te reserveren. Bij het sluisje van deze haven stonden Tonny, Debby, Maud en Annika ons op te wachten. Die zijn in de haven ook nog even aan boord geweest en even daarna zijn zij naar de kermis gegaan die nu in Vlissingen is. Na hun rondje kermis hebben we met zijn allen bij brasserie Evertsen nog wat gedronken. Een prachtig plekje met uitzicht op de Westerschelde en een continue in- en uitgaan van de loodsboten.
Zoals de weersverwachting er nu uitziet, gaan we morgenmiddag naar de Belgische kust.

Vrijdag 15-07-2016
We hadden besloten om via het Veerse Meer naar Middelburg te gaan. Om half tien vertrokken en in de voorhaven van Wemeldinge hebben we de zeilen gehesen. De wind was SSW 3 tot 4, dat betekende dat we op de Oosterschelde wat moesten kruisen, een paar lange slagen en een paar korte slagen. Daarna de Zandkreek op gevaren naar de sluis die toegang geeft tot het Veerse Meer. De rest moesten we helaas gebruik maken van de motor tot aan Middelburg.

Donderdag 14-07-2016
Tiede en Paul waren om tien voor tien in de haven. We hebben hun spullen aan boord gebracht en om kwart voor elf zijn we vertrokken. Vanwege het tij konden we niet bij Stellendam naar buiten dus zijn we richting de Haringvlietbrug gevaren. Alleen met de genua uitgerold omdat we bijna pal voor de wind gingen varen en we ruim op tijd zijn vertrokken. Op het laatst hebben we dat zeil zelfs een eind ingerold omdat we anders te vroeg bij de brug zouden zijn.
Bij de Volkeraksluis moesten we even wachten voordat we geschut konden worden. Het was niet erg druk zodat we op ons gemak de sluis in konden varen en voor de vaste brug konden afmeren. Dat is nodig want het water moet eerst zakken voordat we onder die brug door kunnen varen.
Na het schutten hebben we het grootzeil gehesen en de genua uitgerold. Het was een erg vlagerige wind zodat we af en toe erg moesten corrigeren met het grootzeil om te voorkomen dat we uit het roer liepen. Maar het ging wel lekker hard. Bij de Noordplaat was het kleine geultje niet bezeild zodat we er onderlangs moesten gaan. Voordat we er voorbij waren hebben we de genua een eind ingerold want daarna moesten we kruisen en de wind was ondertussen een dikke 5 Bft geworden. Dat was nog wel even een lekker kruisrak.
Bij de Krammersluis moesten we eind tijdje wachten voordat we geschut konden worden in de beroepsvaartsluis. Na het schutten hebben we alleen de genua uitgerold want de wind was af en toe 6 Bft. We hadden gelukkig wel stroom mee en konden zeilen zonder te kruisen. We zijn door het Brabantsch Vaarwater gegaan met Wemeldinge als doel.
Hier zijn we afgemeerd na een mooie zonnig dag met echt Hollandse wolkenluchten.