woensdag 20 juli 2016

Woensdag 20-07-2016
Vandaag stond er een harde wind en zijn we in Duinkerken gebleven. Eerst wat uitgeslapen, op ons gemak ontbeten en wat later koffie gedronken. Na de lunch boodschappen gedaan.
Op de Britse weersite, www.metoffice.gov.uk, zagen we dat wind bij Dover morgen erg ongunstig wordt en ook richting Boulogne is het niet erg hoopvol. We hebben daarom besloten om morgen terug te gaan met Oostende als doel. Daarna zien we wel weer verder.

Dinsdag 19-07-2016
Vandaag lekker vroeg, om half acht, vertrokken. Eerst een stukje gemotord, daarna het grootzeil gehesen en de genua uitgerold waarna we heerlijk konden zeilen met een SE-wind kracht 3 op een prachtige zonnige warme dag. In de Pas van Zuydcote moesten we wat hoger aan de wind zeilen, maar met een beetje buiten de geul gaan varen, was het net bezeild. Daarna konden we weer wat afvallen en lekker naar Duinkerken zeilen. Een klein eindje voor de haveningang werd de wind een stuk minder en werd uiteraard de snelheid uit de boot gehaald. Maar dat was niet erg want er kwam een groot zeeschip van de andere kant die ook de haven in moest. Daar moesten wij uiteraard voor wachten. Daarna konden we op ons gemak het havenkanaal invaren en op rustig water het grootzeil laten zakken (de genua hadden we voor de havenmonding al ingerold). Bij de jachthaven stond één van de havenmeesters op de passantensteiger en heeft ons een box toegewezen.