woensdag 29 mei 2013

Woensdag 29-05-2013
Maandagavond heeft Tonny mij naar de boot gebracht. We hebben de laatste spullen aan boord gesjouwd en toen bleek dat ik vergeten was om brood en de van te voren klaar gemaakte macaroni mee te nemen. Tonny is toen even heen en weer gereden naar huis om dat op te halen. Uiteraard was het toen al redelijk laat en is ze aan boord blijven slapen.
Gisterochtend zijn we om 5:00 uur opgestaan en ik ben om 6:15 uur vertrokken uit mijn thuishaven. De eerste paar uur stond er weinig wind dus heb ik de motor gebruikt om naar de Goereese sluis te varen. Ik moest daar even een poosje wachten want er werd net een boot naar buiten geschut. Daarna was ik de enige die in de sluis lag en even tegen negenen kon ik het Slijkgat in varen. Daar heb ik het grootzeil gehesen maar de motor nog wel even mee laten draaien in die slingerende geul. Na het verlaten van het Slijkgat bakboord uit in zuidwestelijke richting, kon het voorzeil er bij. Dat ging als een speer, mooie wind (kracht 4 tot 5) uit het oostzuidoosten en een prachtig stralende zon. Tot aan Blankenberge had ik stroom mee, daar was ik al rond drie uur. Even daarna werd het jammer genoeg een stuk minder, er kwamen dikke wolken opzetten vanuit het zuiden en even later draaide de wind, die kwam ook uit die richting. Bovendien begon het ook nog te regenen. Snel de zeilen gereefd maar na een minuut of tien zakte de wind weer helemaal in tot 2 Bft. Omdat ik ondertussen ook een sterke stroom tegen had gekregen, heb ik de motor aangezet en de zeilen laten zakken. Dat laatste stuk ging helaas wel erg langzaam zodat ik om 17:30 uur pas in Oostende kon aanmeren.
Op de foto is te zien hoe verlaten de haven van Oostende is. Volgens de havenmeester is het een totaal verloren voorseizoen.
Vandaag waait er een zuidwestelijke wind, weliswaar niet zo erg hard, maar ik had geen zin om daar recht tegenin te zeilen. Morgen geven ze een noordelijke wind op, dan wil ik naar Duinkerken gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten