donderdag 13 augustus 2015

Zaterdag 8 augustus 2015
Gisteravond had ik gezien in de almanak dat de Zeelandbrug na 08:40 uur een uur niet bediend werd. Daarom ben ik maar om 05:30 uur opgestaan om zeker te weten dat ik op tijd zou zijn. In de kom bij de haven heb ik het grootzeil gehesen en tegen zeven uur zeilde ik op de Oosterschelde de opgaande zon tegemoet. Heerlijk rustig! De eerste 20 minuten was net niet goed bezeild en heb ik de motor er nog even bij aan gehouden. Daarna kon ik een beetje afvallen en ging de motor uit. Het zeilde echt lekker en met de stroom mee was ik zelfs op tijd om de brugopening van 08:15 uur te pakken. Het grootzeil liet ik staan en na de brug hoefde ik alleen maar weer de genua uit te rollen en kon ik verder zeilen. Omdat ik lekker vroeg was, had ik hier ook nog steeds stroom mee. Om even na negen uur was ik bij de ingang van de Krabbenkreek en als die op zou varen naar Sint-Annaland dan zou ik daar om half tien al zijn. Dat vond ik wel erg vroeg en besloot dan maar om door te varen met Willemstad als bestemming. Dus ging ik verder richting de Krammersluis, de wind was ondertussen wel wat minder en het was niet goed meer bezeild met als gevolg dat het wat langzamer ging. Om 10:00 uur was ik bij de sluis maar die werd net de andere kant op geschut. Dat betekende lang wachten voordat ik aan de beurt was. Pas om 11:45 uur was ik er doorheen.
Vervolgens verder gezeild naar de Volkeraksluis. In het begin ging het weer lekker, maar na enig tijd moest ik afbuigen in noordelijke richting min of meer tegen de wind in die overigens weer wat minder werd. Ik heb wel geprobeerd zo lang mogelijk al kruisend door te zeilen. Een paar honderd meter voor de sluis heb ik de zeilen geborgen en ben ik naar de sluis gevaren die net open stond zodat ik er direct in kon om geschut te worden. Na het schutten ging ik naar Willemstad waar ik een mooi plekje kreeg aangewezen. Ondertussen had ik Tonny gebeld waarna zij in de auto is gestapt om ook hier heen te komen.
Bij het oude gedeelte van de haven ben ik op een terrasje in de schaduw gaan zitten (het was een erg warme middag) met een lekker Belgisch biertje en kon daar Tonny aan zien komen rijden. Zij is ook naar het terras gekomen om wat te drinken. ’s Avonds aan boord lekker samen gegeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten