maandag 31 mei 2010

Zaterdag 29-05-2010
Vanochtend na het ontbijt hebben we eerst de havenmeester van Kortgene het havengeld betaald. Om ongeveer 10:00 uur zijn we vertrokken en op het Veerse Meer hebben we gezeild met de genua tot Veere. Slechts een paar slagen hoeven te maken. Het sluisje naar het Kanaal door Walcheren ging net open dus daar hadden we praktisch geen wachttijd. Naast ons kwam er nog een vaartuig van de Rijkswaterstaat binnen. Dat is toch wel kolossaal in zo’n klein sluisje. Hier vandaan naar Middelburg gevaren op de motor met de wind recht op de kop. Bij Jos Boone de dieseltank vol gegooid. Om 12:45 uur waren we bij de Stationsbrug in Middelburg maar die draaide pas om 13:30 uur. Mooie gelegenheid om even op ons gemak te lunchen en alvast een grote pan macaroni te maken voor de komende paar dagen.
Tegelijk met ons ging er een rondvaartboot door de brug en daar konden we mee meeliften door de volgende bruggen. Dat ging erg vlot! De sluis bij Veere stond al open maar het was onduidelijk of de rondvaartboot daar ook naar binnen wilde. Uiteindelijk ging hij vlak voor de sluis afmeren en in overleg met de sluiswachter konden wij naar binnen en werden we als enige geschut. Dat was nog eens een supersnelle doorvaart van het Kanaal door Walcheren., in een uur waren we er door! Direct na de sluis moesten we nog even alles zeevast zetten en zeilpakken en reddingsvesten aantrekken voordat we gingen oversteken naar Breskens. Het was niet erg druk op de Westerschelde, we moesten alleen even achter 2 grote zeeschepen langs. Om ongeveer half vier waren we afgemeerd in de jachthaven van Breskens en kort daarna begon een hevige bui los te barsten met veel wind. We waren gelukkig op tijd binnen.
Na wat opruimbezigheden zijn we de havenmeester gaan betalen en naar de ferry gelopen waar Tonny direct aan boord kon gaan, de ferry vertrok een minuut later. Ze is in Vlissingen op de trein gestapt om weer naar huis te gaan. Vanaf nu ga ik dus bijna 2 weken alleen verder.