maandag 31 mei 2010

Vrijdag 28-05-2010
Het begin van de grote reis!
Gisteravond naar de jachthaven gereden samen met Gerben. Hij heeft de auto mee terug genomen want het is de bedoeling dat Tonny vandaag en zaterdag mee gaat varen naar Breskens. Daar zal zij met openbaar vervoer terug gaan naar huis en dan begint mijn eerste solo-gedeelte van deze reis.
We zijn vanochtend rustig begonnen met ruime wind (4 tot 5 Bft met vlagen 6), alleen met de genua naar de Haringvlietbrug die we om 11:00 uur passeerden. Bij de Volkeraksluis konden we direct naar binnen varen zodat we daar lekker snel doorheen waren. Op de Volkerak stond een straffe wind uit helaas de verkeerde richting. Ook hier hebben we het grootzeil niet gehesen en met de genua kruisend richting de Krammersluis gevaren. De wind was erg variabel zowel qua richting als kracht, dat was niet echt lekker om te zeilen. In de luwte van de Noordplaat hebben we het voorzeil ingerold en zijn we verder op de motor naar de Krammersluis gevaren. Daar moesten we even wachten maar waren redelijk vlot aan de andere kant.
Aangezien de wind nog steeds onbestendig was, hebben we weer het voorzeil uitgerold zonder het grootzeil te hijsen. Halverwege weer de motor gestart. Door het Brabantsch Vaarwater konden we weer zeilen tot het begin van de Zandkreeksluis. Daar hadden we de wind op de kop en in dat smalle kreekje was het niet haalbaar om te kruisen dus daar ook weer gemotor’d. Deze sluis konden we ook weer direct invaren en na het schutten was het nog maar een klein eindje naar Kortgene, jachthaven Delta Marina. Daar hebben we de dag afgesloten met een etentje in het restaurant bij de jachthaven.

1. hallo Henk ik wens je een hele fijne vakantie hoor en ga je zeker volgen.groetjes fennie